Sverige behöver nytänkande sociala plattformar som utvecklar, mobiliserar, och engagerar unga, vuxna och gamla, skriver Christer Nylander.
Sverige behöver nytänkande sociala plattformar som utvecklar, mobiliserar, och engagerar unga, vuxna och gamla, skriver Christer Nylander. Bild: Erik Nylander/TT

Utveckla svenska sociala medier

Sociala medier skulle kunna bli ett utvecklingsverktyg för samhällsutveckling i stället för ett fördummande och tidsödande slöseri.

ANNONS
|

I september 2020 släpptes en dokumentär, “The social dilemma”, där tech-experter, som tidigare jobbat på toppositioner inom ledande tech-företag, berättade hur djupgående manipuleringen är på sociala medier och hur oroade de är över utvecklingen.

Giganterna inom sociala medier är bara intresserade av maximal vinst oberoende av konsekvenserna och det är svårt att lagstifta bort problemen. Bilden som målades upp var minst sagt skrämmande och berör bland annat hälsa, demokrati, politiska val, geopolitik, självbestämmande och nationell säkerhet.

Hur vore det om svenska staten hade beställt en svensk kombiversion av de största sociala medierna, av våra svenska tech-experter, som var helt fria från reklam och som var designade för att på bästa sätt gynna användarna? På detta sätt skulle sociala medier kunna bli ett utvecklingsverktyg för samhällsutveckling i stället för ett fördummande och tidsödande slöseri.

ANNONS

Sverige behöver nytänkande sociala plattformar som utvecklar, mobiliserar, och engagerar unga, vuxna och gamla, i en tid som genomsyras av nationella och globala utmaningar. Det borde väl inte vara så svårt?

Christer Nylander

ANNONS