Skribenten är kritisk till tankegångar om icke-lärarlett klassrum.
Skribenten är kritisk till tankegångar om icke-lärarlett klassrum. Bild: Fredrik Sandberg / TT

Undervisning via tv-skärm är inte lösningen

Hallandsposten.se publicerade den 20 november en artikel om att Skolverket vill utöka möjligheterna för fjärrundervisning, såväl på grundskolan som på gymnasieskolan. Skolverkets argument till denna satsning är den rådande lärarbristen.

ANNONS
|

Lärarbristen är ett faktum i den svenska skolan, allt för få söker in till lärarutbildningen, som har allt för låga antagningskrav, allt för många väljer att sluta redan inom de två första yrkesverksamma åren som lärare och allt för många bränner ut sig i yrket.

Som blivande gymnasielärare kanske jag är partisk, men jag tror inte på att läraryrkets status förbättras genom att ta läraren ut från klassrummet, snarare tvärt om.

Jag tror heller inte att lösningen för den rådande lärarbristen är låta lärare sköta undervisningen via en tv-skärm och jag tror absolut inte att detta är något som kommer att gynna eleverna.

ANNONS

Eleverna och deras förutsättningar är en av de allra viktigaste aspekterna inom den svenska skolan. Skollagen säger att alla ska ha rätt till en likvärdig utbildning, men genererar verkligen fjärrundervisning för vissa en likvärdig utbildning för alla?

Att tro att undervisningen blir av samma kvalitet i ett icke-lärarlett klassrum som i ett lärarlett klassrum är att ytterligare underminera lärarens kompetens.

Satsa på bättre lärarutbildningar, rättvis lön och bättre arbetsvillkor för lärare istället, det är att respektera varje lärares kompetens samt att börja arbeta för en bättre skola för våra unga.

Sara Karlsson

vice ordförande LR Stud Halmstad

ANNONS