Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Underskatta inte inkomsterna till samhället från båtägarna

Jag tycker precis som du att det kanske borde läggas en skatt på båtar, men hur kontrollerar man detta och vilka stora kostnader skulle det bli, att kolla alla båtar och var skulle rättvisans gräns dras?

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. 

Svar till ”GAH”, 8/5

Sverige är ett av världens mest fritidsbåtstäta land. Bara Norge, Finland och Kanada slår oss där. Enligt vad jag läst så finns det 756 500 sjödugliga fritidsbåtar i Sverige och 65 000 som inte läggs ned i vattnet av någon anledning.

De allra flesta är småbåtar som eka, jolle och roddbåtar och cirka 30 procent är båtar utan övernattningsmöjligheter. Sen finns det givetvis stora, fina och lyxiga båtar också, men det är väl inget som skaver ögat.

Båtlivet omsätter miljarder, då människor jobbar inom båtsektorn. Värdet av båtproduktionen ligger på cirka 1,2 miljarder varje år. Båtexporten är oerhört stor – cirka 630 miljoner.

Läser man sen hur mycket varje båthamn får in genom turistbåtar som shoppar, äter, roar sig, golfar och går på våra muséer och utställningar så sägs det att gästnätterna ger ett totalt värde av 897 miljoner kr/år (siffror från 2017) och in kommer pengar till staten.

Det finns 500 gästhamnar men bara 400 är klassificerade och är inräknade ovanstående. Enligt info får statskassan in 3 miljarder kronor i moms som genereras av allt runt båtlivet.

Ja, detta läste jag innan jag skickade in min första insändare i HP 8/5. Blev intresserad när så mycket handlar om borttagande av krogar och tankställen.

Sen vill jag nog säga, att signaturen GAH som åker husbil också sliter på vår miljö och vägar och avfallställen, så det är nog hugget som stucket. Kanske bäst att vi bara är hemma. (Så får lilla Greta också rätt).

Jag har fortfarande inte båt, om någon skulle tro att det är det som ligger bakom.

Sonja