Två bilar och en buss för att hämta tre personer?

Undertecknad är ordförande i Halmstads Kvällsbingoallians. Vi har många äldre som spelar kvällsbingo från klockan 19:00 till cirka 22:00.

ANNONS
|

Jag har ansvaret för att när vi har stängt se till att alla kommer välbehållna hem. Min fråga är hur färdtjänsten i Halmstad egentligen fungerar?

När jag kom ut cirka klockan 22:30 så satt det tre äldre damer och väntade på skjuts hem. Deras färdtjänst var begärd till 22:10. Jag kände då mitt ansvar och blev kvar och väntade att de skulle få skjuts hem. Man vill ju inte att något ska hända dem när de står ensamma i den mörka kvällen.

Vid cirka klocka 22:40 kommer en stor buss för att hämta och jag kan tryggt åka hem. Döm om min förvåning då den stora bussen bara hade order att hämta en person. Trots vår vädjan fick inte de två andra åka med. Nåja, fem minuter senare kommer nästa bil och vad händer?

ANNONS

Jo, chauffören har order att bara hämta en. Vi fick stå och vänta ytterligare fem minuter på nästa bil, som till min förvåning återigen var en buss.

Min undran är hur man har funderat ut denna lösning. Dels är hämtningen cirka 30 minuter sen och sker med tre olika fordon. Vad kostar detta oss skattebetalare?

Vi vill naturligtvis att de äldre skall ha färdtjänst, men är det inte ekonomiskt kostsamt att skicka tre fordon när det räcker med ett. Vore tacksam för svar.

Lars Broman

Svar direkt

Först och främst, generellt fungerar färdtjänsten i Halmstad och i hela Halland för det mesta riktigt bra, både när det gäller service vid bokning, bemötandet från föraren och tidhållning. Det tycker resenärerna själva och den senaste mätningen redovisades så sent som före sommaren.

Men tyvärr blir det fel ibland och här verkar ju något ha gått snett. Exakt vad som hände i just det här speciella fallet har vi inte lyckats reda ut i alla detaljer. Men den alla troligaste orsaken är att tekniken spelat oss ett spratt i sin iver att lösa ett problem.

Det vi faktabaserat vet är att det, den aktuella kvällen fanns förseningar på grund av väldigt många bokningar under en kort tid och att det fanns generella systemstörningar hos taxibolaget som utförde körningen. Systemet har då på egen hand med förseningar och störningar – precis som det ska göra – försökt lösa de beställningar som fanns genom att boka om körningar till andra bilar.

ANNONS

Slutresultatet blev förstås inte så bra och vi har den största förståelsen för att det känns märkligt när lösningen blev tre större fordon som kom och skulle hämta ett fåtal resenärer. Så ska det förstås inte vara. Där blev det helt fel i det här fallet och det försöker vi nu, tillsammans med trafikföretagen att rätta till så det inte ska upprepas.

Peter Gyllander

Hallandstrafiken AB

ANNONS