Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tusentals fler lastbilar på vägarna efter beslutet

Stora Enso i Hyltebruk har beslutat att sluta köra gods på järnväg för att i stället helt övergå till landsvägstransport. Det är en ur många synpunkter beklaglig utveckling.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Om man räknar med att 10-12 lastbilar med exportgods dagligen kommer att lämna bruket – och lika många återvända – blir det minst 7 000 fler lastbilstransporter årligen på våra vägar. Det leder till ökade utsläpp och ökad belastning på vägnätet. Risken för trafikolyckor ökar. Hur rimmar denna utveckling med den hållbarhetspolicy som finns inom Stora Enso?

Även om produktionen vid bruket minskar efter stängningen av den tredje pappersmaskinen borde det vara möjligt att låta åtminstone delar av in–och/eller uttransporterna gå på järnväg. På så sätt skulle möjligheten till järnvägstransport i framtiden behållas.

Vän av hållbarhet