Där det finns bommar så är det andra siktkrav som gäller gentemot obevakade övergångar.
Där det finns bommar så är det andra siktkrav som gäller gentemot obevakade övergångar. Bild: Karl af Geijerstam

Trafikverket arbetar med säkerhet

Om bommarna inte går ner i en plankorsning, så signalerar säkerhetssystemet rött och lokföraren hinner stanna före övergången.

ANNONS
|

Svar på Anders Nilssons insändare i HP 20/7.

Vi beklagar att din upplevelse är att Trafikverket inte tar sitt ansvar. Trafikverket arbetar fortlöpande med att förbättra säkerheten vid järnvägskorsningar över hela Sverige. På den statliga järnvägen finns cirka 6 500 plankorsningar, varav cirka 3 500 är oskyddade utan ljud- och ljussignaler och bommar. Alla dessa kan inte byggas bort inom överskådlig tid utan prioriteras efter förhöjd olycksrisk.

Om bommarna inte går ner i en plankorsning, så signalerar säkerhetssystemet rött och lokföraren hinner stanna före övergången. Så är fallet på Linnégatan i Halmstad och vid korsningen i Åled. När lokföraren har stannat och kan konstatera att eventuella bilar står still, så får tåget passera övergången i nedsatt hastighet. Samtidigt signalerar lokföraren med tuta för att uppmärksamma att tåget kommer. Detta kallas stoppkörning och är helt kontrollerat även om det för en utomstående kan verka som om det inte är övervakat.

ANNONS

Våra underhållsentreprenörer röjer varje år vegetationen vid samtliga plankorsningar för att öka sikten och minimera risken för olyckor. Där det finns bommar så är det andra siktkrav som gäller gentemot obevakade övergångar.

Har du fler frågor och funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Trafikverket, så kan vi ha en dialog om enskilda plankorsningar och dess skyddstyper.

Emma Sturk

enhetschef Underhåll Järnväg Väst, Trafikverket

ANNONS