Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Reglerna för tjänstebilar är för stelbenta, anser skribenten. Bild: Fredrik Sandberg/TT
Reglerna för tjänstebilar är för stelbenta, anser skribenten. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Tjänstebilarna är nödvändiga

Tjänstebilar är nödvändiga för att arbetsmarknaden ska fungera. Att ytterligare snäva in dagens stelbenta regelverk kommer att få flera negativa effekter både för mobiliteten, ekonomin och miljön.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Vi är många som behöver bilen i jobbet, både i städerna och på landsbygden. Den är ett arbetsredskap. Smidigt nog har många anställda och arbetsgivare valt att dela på kostnaden för bilarna så att det kan användas både i tjänsten och på fritiden. De kallas för tjänstebilar och är i praktiken Sveriges största bildelningstjänst. Tyvärr håller förutsättningarna för detta på att försämras om regeringen och samarbetspartierna får som de vill.

Det finns ungefär 300 000 tjänstebilar i dagsläget. Redan nu är regelverket begränsande. Då fordonen används mer än tio gånger eller kör mer än 100 mil per år utanför tjänsten, uppstår en skattepliktig förmån som beskattas med inkomstskatt och arbetsgivaravgifter. Här borde regelverket kunna göras mer generöst.

Tjänstebilar är nämligen inte att betrakta som en förmån, även om de körs på fritiden. Ofta har företagen tydliga regler om hur fordonen får användas och vem som får köra. Inte sällan är de stripade med företagets logotype.

Trots detta vill regeringen och samarbetspartierna nu försämra reglerna ytterligare i syfte att göra det mindre förmånligt att ha tjänstebil. Redan vid årsskiftet försvann nedsättningen av förmånsvärdet på upp till 10 000 kronor om året för elbilar och laddhybrider. Nu vill man ändra hur förmånsvärdet beräknas för alla nya tjänstebilar och höja det med upp till 25 procent. Finansdepartementet hoppas på detta sätt räkna hem 2,3 miljarder kronor mer till statskassan.

Arbetsmarknaden kommer att fungera sämre, samtidigt som omställningen av fordonsflottan saktas ned. Tjänstebilar är nämligen viktiga för andrahandsmarknaden, då de i regel säljs vidare efter några år. Då kan de som inte har råd med en helt ny köpa en hyfsat ny och mer miljöanpassad bil.

Tjänstebilar är nödvändiga för att arbetsmarknaden ska fungera. Att ytterligare snäva in dagens stelbenta regelverk kommer att få flera negativa effekter både för mobiliteten, ekonomin och miljön. Regelverken borde utvecklas istället för att försämras.

Sven-Olof Gudmundsson

Sannarps Bensin & Butik AB (Circle K)