Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Så gott som dagligen är det problem med tågtrafiken, skriver Christer Wilhelmsson. Bild: FREDRIK SANDBERG / TT
Så gott som dagligen är det problem med tågtrafiken, skriver Christer Wilhelmsson. Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

Tillsätt en kriskommission för järnvägens ständiga problem

Det är signalfel, elfel, spårfel, växelfel och andra fel. Detta drabbar tågoperatörerna och till syvende og sist resenärerna.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Så gott som dagligen är det problem med tågtrafiken. De flesta problemen är orsakade av Trafikverket. Det är signalfel, elfel, spårfel, växelfel och andra fel. Detta drabbar tågoperatörerna och till syvende og sist resenärerna. Det verkar inte som Trafikverket klarar av att lösa dessa problem. Eller negligerar Trafikverket bara problemen? Det förekommer mängder av banarbeten runt om i landet för att förbättra järnvägen. Trots detta återkommer dessa problem.

Fredagen den 10 juni var det spårfel mellan Alvesta och Nässjö. En bekant till mig blev drabbad då hans tåg blev stående i Alvesta i två timmar. Förseningen till Stockholm var drygt två och en halv timme. Detta en fredag runt skolavslutningstider då många reser.

Ett sätt att komma till rätta med detta är att tillsätta en kriskommission som består av personer med teknisk kompetens och som är oberoende av Trafikverket och tågoperatörer. Dessutom måste de olika länsbolagen och tågoperatörerna agera tillsammans. Detta håller inte i längden att resenärer, ofta pendlare blir försenade och många gånger missar anslutningar, tentor vid universitet eller högskolor. Eller ett flyg eller ett viktigt möte.

Det kan inte vara meningen att operatörerna betalar banavgifter till Trafikverket och ofta drabbas av förseningar eller ibland av inställda tåg. En viktig aspekt är att det måste finnas flera järnvägar via vilka tågen kan omledas via vid stora störningar. I det aktuella fallet kunde tågen ha dirigerats om via Värnamo–Vaggeryd–Nässjö om sträckan mellan Värnamo och Nässjö varit elektrifierad. Då hade förseningarna minimerats.

När det gäller omledningar av tåg vid stora störningar i södra Sverige är banan mellan Halmstad–Nässjö/Jönköping (HNJ-banan) en viktig sträcka att utnyttja. Den borde därför elektrifieras omgående. Trafikverket och infrastrukturministern måste börja inse att dessa ständiga problem inte är hållbara i längden. Detta skadar järnvägens anseende och skrämmer bort folk från järnvägen. Detta när vi uppmanas att resa kollektivt.

Christer Wilhelmsson

Järnvägsfrämjandet