Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Ta inte bort de miljövänliga och populära Krösatågen

Region Hallands agerande kan bara förstås som klimatförnekelse kombinerat med ett ålderdomligt synsätt på tåg som teknik.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Den försrkäckliga nyheten sprider sig att Region Halland vill lägga ned persontrafiken på järnvägssträckan HalmstadNässjö. Därmed visar Region Halland i praktisk handling att man inte tror på klimathotet, är emot teknikutveckling och dessutom vill utarma landsbygden på arbetsplatser.

Resandet på gamla HNJ har ökat med 40 procent på grund av ökad turtäthet. Men för region Halland är det inte nog. Nu skall de miljövänliga och populära tågen bort! De ersättande bussarna kommer att få ett betydligt lägre resande, medan bilåkandet ökar. All erfarenhet i Sverige, liksom i övriga världen, visar på det: Buss är inget attraktivt alternativ till bilen. Spårburna fordon är däremot det. Konsekvensen blir alltså utsläppen av klimatgaser ökar.

Region Hallands agerande kan bara förstås som klimatförnekelse kombinerat med ålderdomligt synsätt på tåg som teknik - samt negligering av landsbygden.

Försvinner persontågen, kommer underhållet på banan att sänkas. Hastigheten för godstågen sänks. Transportkostnaderna för Hyltebruk och Kappa i Brännögård ökar. Risken är stor för att Wellpapptillverkningen flyttas, men t.o.m. Hyltebruk lever farligt!

I stället borde regionen gör en satsning för framtiden: för klimat, teknikutveckling och utveckling av landsbygden

* Satsa på vätgas- eller batteritåg: Sådana finns i reguljär trafik i Tyskland. Det tänker Mariestad göra!

* Satsa på regionförstoring Halmstad - Hylte, genom att köra lokaltåg Halmstad - Hylte i rusningstid.

* Se till att hastigheten höjs.

* Se till att stationerna inte ligger avsides - som exempelvis i Oskarström

* Låt lokaltågen stanna i Åled och Sennan.

Ingemar Siby

trafikkonsult och skribent