Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tågtrafiken ska alltid bedrivas kostnadseffektivt och pålitligt

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Replik

Svar till trafikjournalist Jan Du Rietz, 16/6.

Markarydsbanan består av 39 kilometer enkelspår på delen Genevad–Markaryd där det i dag saknas mötesspår. När det saknas möjlighet för tåg att mötas medför det att när ett tåg är sent i ena riktningen blir tåget i motsatt riktning även det försenat. Jan Du Rietz upprepar jämförelser med Ystadbanan vilken är en 63 kilometer lång järnväg där delen enkelspår uppgår till 53 kilometer, på nämnda enkelspår finns sju mötesplatser för tåg.

Jag instämmer med Jan Du Rietz att det behövs fler mötesspår på Markarydsbanan för att kunna erbjuda en tågtrafik som går enligt tidtabell. Det märkliga i sammanhanget blir när Jan Du Rietz argumenterar för fler mötesspår samtidigt som han påvisar att tågtrafik kan starta direkt och att Region Halland bluffar och motarbetar detta. Det senare är direkt felaktigt då Region Halland har beslutat att tågtrafik ska starta så snabbt som möjligt med tillhörande krav att tågtrafiken ska möta resenärens krav om en attraktiv och pålitlig tågtrafik.

Att bedriva tågtrafik är dyrt där stora delar finansieras med skattemedel. I dag är förtroendet för järnvägen lågt utifrån att för många tåg inte går enligt tidtabell. Att tåg blir försenade beror bland annat på att utbyggnaden av infrastruktur inom det svenska järnvägssystemet inte motsvarar den takt som tågtrafiken byggts ut. I dag går nio av tio tåg i tid men Hallandstrafiken tillsammans med berörda aktörer inom järnvägsbranschen har högre ambitioner än så.

Den tågtrafik Hallandstrafiken startar ska inkludera tågstopp i Knäred och Veinge samt erbjuda bra bytesmöjligheter till andra tåg i Halmstad och Hässleholm, kapacitet ska vara säkerställd på Halmstad C utifrån att inte äventyra Västkustbanans tidhållning och trafiken ska bedrivas kostnadseffektivt – allt annat vore fel och går emot fastställda mål om hur kollektivtrafiken ska utvecklas enligt Regionalt Trafikförsörjningsprogram.

Daniel Modiggård

trafikchef, Hallandstrafiken