Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

 Bild: TT/arkiv
Bild: TT/arkiv

Ställ om undervisningen - innan det är alldeles försent

FHM råder de som kan att jobba hemifrån. Men jag har svårt att förstå varför man inte ser en koppling mellan smittspridningen och skolor. Elever och lärare tvingas mötas i trånga lokaler där avstånd och restriktioner är omöjliga att följa.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Vad är tanken då? I min gymnasieskola sitter vi tätt inpå varandra i små klassrum, i korridorerna trängs 10-30 personer, i matsalen ännu fler.

Distans-/fjärrundervisning är behövligt i denna situationen. På vägen till skolan är det 20-35 personer som trängs i bussar. Samma sak på vägen hem. Det är omöjligt att hålla avstånd. Samtidigt uppmanas man att inte träffa mer än sina närmsta, ändå ska jag trängas med flertals elever från både min, och andra gymnasium, på bussen och senare i en skola med +1200 personer.

Samtidigt som detta, är ungdomar ute och festar. Det har funnits fester med över 100 deltagande ungdomar under pandemin. 100 för mycket! Efter detta fick kompisar i skolan corona och spridningen av smittan blev ett faktum, det är den än idag i gymnasieskolan. Elever stannar hemma för att de är rädda att bli smittade. Min familj är i riskgrupp, ändå ska jag tvingas gå till skolan och löpa stor risk att bli smittad för att inte missa undervisning.

Okej, att det tillkommit restriktioner för skolor. Men vad som inte ses och hörs är hur dessa hanteras av personal och hur de följs i skolans lokaler. Det är omöjligt att följa restriktioner på en liten skola med små lokaler. Om restriktioner är omöjliga att hålla, vad är meningen att då bedriva undervisning i skolans lokaler?

Om det införs distans-/fjärrundervisning igen blir det färre elever på bussarna, det sker ingen smittspridning i skolan, man träffar inte folk man inte brukar träffa. Med min familj i riskgrupp, är jag djupt oroad för hur framtiden ser ut. Skolan är en riskplats, men det är ingen som ser vad som händer på skolorna förutom lärare och elever. Det är dags att ställa om undervisningen för gymnasieelever, innan det är alldeles försent. Pandemin är långt ifrån över.

Djupt oroad