Skolan måste bli mer jämlik och på elevernas villkor

Det talas mycket om skolan nu. Om att det är skillnad från skola till skola hur många som går ut 9:an med icke godkända betyg.

ANNONS

Det skylls på boendesegregationen, friskolor och det fria skolvalet. Lärarna i skolor med många nyanlända blir skamligt beskyllda för att inte vara duktiga nog.

Om inte alla elever startar samtidigt från samma startlinje och inte heller med samma förutsättningar så blir resultaten därefter. Detta faktum kräver ingen statlig utredning.

Att efter en kort introduktion placera en nyanländ elev i en ordinarie klass är slöseri med inlärningstid då det blir mycket väntan på assistanshjälpen. Vad gör man då? Stör andra elever? Låtsas att gå på toa? Hur ska motivationen uppnås när man inget förstår? Det finns inga regler för hur mycket handledning eleven ska få.

ANNONS

Så kommer föräldrarna till läraren och klagar över barnens dåliga betyg. De vet ju inte att detta är följden av att svenska skolan prioriterar jämlikhet framför optimala inlärningsmetoder. Icke svensktalande elever ska inte blandas i en ordinarie klass.

Man måste utgå från hur många år som den nyanlända har på sig att gå i skolan och anpassa läroplanen efter det samt att se till att eleven förstår det som läraren säger. Det innebär att både 2 och 3-årskullar kan gå i samma klass. Att klara svenska språket är prio nr ett innan man ger sig på andra ämnen. Betygen i dessa klasser ska inte ingå i statistiken. Friskolor skulle få en annan betydelse om nyanlända gick i specialklasser.

Läroplanen borde revideras. Varför kämpa med avancerad matte som ingen använder i vanliga jobb?

Behåll det 3-åriga gymnasiet. En yrkeslinje med praktik det 3:e året. En linje för vidare studier utan praktik. En linje med praktik det 3:e året hos en eller flera arbetsgivare. Eleverna får chansen att visa arbetsgivarna vad de går för, innan betygen delats ut. Det är ju det som gäller och inte betygen. Även elever som går i specialklass ska få möjlighet att praktisera i ett år.

ANNONS

Skolans egentliga problem är att de politiskt korrekta ställer frågan: ”Hur ska alla elever få en jämlik undervisning?” I stället för: ”Hur ska alla elever undervisas för att på bästa sätt tillgodogöra sig det skolan lär fastän alla elever inte är jämlika?”

Janne Gustafsson

ANNONS