Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Asian Bank office Bild: Jari Välitalo

Ska gästerna behöva skrika för att överrösta er musik?

Nyligen skulle min väninna och jag äta ute på en restaurang i Halmstad. Vi beslöt oss för att testa den som finns i Handelsbankens gamla lokaler på Storgatan.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Vi gick dit in; väldigt dämpad belysning, men det som var mest utmärkande var den höga musiken? Personligen vill jag kunna prata med mitt sällskap och inte behöva hänga över bordet och skrika för att kunna göra mig hörd.

Tyvärr fick vi ingen större förståelse om att sänka volymen något, av den unge killen som tog emot oss. Han menade att den höga musiken i stället var välkomnande. Vi gick därifrån.

Men frågan man ofelbart ställer sig är: varför måste man använda sig av en sådan ljudvolym? Ska det innebära att man som gäster till sist ger upp att prata med varandra och endast dricker alkohol och tittar i sin mobiltelefon? Och vilken kundkrets vill dessa restauranger ha?

Vilka tjänar på att ha en ljudvolym som gör att ett samtal är svårt att föra? Det vore bra om restaurangägarna gjorde en enkätundersökning bland sina kunder om denna fråga. ”Vill ni ha hög musikvolym när ni äter? Vill ni kunna prata med varandra under tiden utan att skrika till varandra?” Det är två bra frågor. Jag tycker att musik är underbart men inte när den trycks över mig med hur många decibel som helst!

Anne-Marie Johansson

Svar direkt:

Först och främst tack för att ni valde att besöka vår nyöppnade restaurang. Vi jobbar med ett så kallat ”Asian-Fusion-koncept” där mat, dryck, interiör, design och musik ska smälta ihop för att ge gästen en helhetsupplevelse.

Vi arbetar mycket med att kunna ge våra gäster detta, och försöker hela tiden utveckla oss inom det koncept vi valt. Det ska inte vara som en ”vanlig” tyst krog där man behöver viska eller smyga runt hörnorna, utan synas och höras och kunna interagera med varandra. (Dock inte genom att behöva skrika till varandra eller hänga över bordet, ska tilläggas.)

Vårt koncept innehåller, precis som servitören påpekade när han mötte upp er, att musiken ska välkomna och skapa ett intresse för vad som komma skall. Vi har delat upp lokalen i flera avdelningar, varav entrén är en. Där är musiken lite högre, precis som ni påpekar.

När ni sedan kommer in i själva restaurangen, är den uppdelad i tre zoner med lägre volymer och styrs efter hur mycket folk det är i lokalen. Mer folk, högre musik och tvärtom. Skulle ni gått till höger in i vår Izakaya (baravdelning) är musiken lite mer framfusig och mer påtaglig. Detta hade ni upptäckt om ni valt att fortsätta besöket i stället för att vända om.

Vi vill inte på något sätt exkludera någon gäst, tvärtom kunna ge alla en upplevelse, även om man inte gillar hög volym och erbjuder därför olika avdelningar inom samma restaurang. Jag och övriga ägare tar till oss av er kritik, men jag ser en svårighet att dela ut enkäter till våra gäster som ska bestämma vilken volym eller koncept vi ska använda oss av.

Vårt koncept och det vi gör, är frukten av vad vi arbetat fram under en lång tidsperiod och är något vi hoppas även övriga Halmstadbor kommer att ta till sig och trivas med. Dock förstår jag om inte alla kommer att tycka som vi, men det är fullt förståligt och tillåtet.

Palle Frick

Asian bank office