Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bild: Jörgen Alström

Så ser ett bra trafikupplägg ut

I en insändare föreslår Hans Martin Heyn att det bör sättas in en "Hallandsexpress" som går nonstop mellan Falkenberg och Göteborg och åter på eftermiddagen.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Replik. Apropå insändaren "Hallandsexpressen" - en ny bra och billig lösning, 20/1.

En fråga som uppstår är - hur har du tänkt dig att de som åker från Halmstad och Falkenberg ska åka till Varberg, Kungsbacka och Mölndal? Mängder av folk pendlar till Mölndal. Vidare skriver du att lösningen är nästan gratis. Hur kan den vara det? Det blir ett tåg till. Det ska betalas banavgfiter, samt personalkostnader på det tåget. Hur du kan påstå att det är nästan gratis förstår jag inte.

Nu är detta i Västsverige och där har man inte samma inställning till hur bra kollektivtrafik ska skötas, i motsats till Skåne och Mälardalen. Hade detta varit i Skåne eller Mälardalen hade det varit ett annat trafikupplägg. Ett bra trafikupplägg är att det går pendeltåg mellan Varberg och Göteborg samt regionaltåg mellan Halmstad och Göteborg. Tågtiderna planeras så att det finnas anslutning mellan pendel - och regionaltåg i Varberg. Då blir det ett vettigt trafikupplägg.

Christer Wilhelmsson

ordförande Järnvägsfrämjandet