Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bild: Fredrik Sandberg/TT

Rädda nattågen till norra Sverige och utöka kollektivtrafiken!

I dagarna publicerade SVT artikeln “Nattågen från Göteborg till Norrland läggs ner” (10/2-20).

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Efter stor kritik gick SJ ut med att de nu skall överväga att behålla nattågen mellan Göteborg och Jämtland men då endast vissa resor under högsäsong. Resor från Göteborg till övre Norrland kommer dock försvinna helt som det ser ut just nu. Att nattågen försvinner från Göteborg innebär att hela Västsverige skärs av från järnvägsnätet till landets nordligare delar.

Tågbolagen hänvisar till att det ej är ekonomiskt lönsamt att driva linjerna men att enbart med ekonomisk lönsamhet som argument kunna nedrusta Sveriges mest klimatneutrala transportsystem är absurt och strider mot regeringens klimatmål (ett klimatneutralt Sverige till år 2045), i denna frågan är sprickan mellan den politiska inriktningen och resultatet av politiska handlingar tydlig. Sverige behöver rusta upp kollektivtrafiken på lång sikt och för att detta skall vara möjligt krävs investeringar som ur är kortare perspektiv är olönsamt.

Människor kan inte anpassa sig till att resa mer kollektivt om den inte fungerar, att människor inte reser med förbindelser med färre avgångar eller där byten är omständligt betyder inte att behovet inte finns. Resultatet blir att människor i stället tvingas välja bilen som färdmedel. När detta sker hävdar tåg/ bussbolag att det inte finns någon efterfrågan och att tillsätta fler linjer på sträckan inte är ekonomiskt lönsamt. Bolagens resonemang leder till att kollektivtrafiken gradvis försämras till den punkt att den är helt obrukbar. Tåg- och bussbolag som på grund av kortsiktiga kostnader nedmonterar kollektivtrafiken genom detta resonemang är omöjliggör ett ökat kollektivt resande, överbelastar vägnätet och leder till kraftigt ökade utsläpp. Planeringen av kollektivtrafiken måste ersättas med ett mer ansvarstagande förhållningssätt både för riksintressen, resenärerna och Sveriges klimatmål.

Eric