Planera din cykling så vi båda slipper olyckor

Enligt insändaren: citat "Vid flertalet övergångsställen är det även cykelövergång." Enligt Trafikverkets hemsida finns det tre reglerade sätt (utan ljussignal) för en cyklist att passera en väg. Dessa är via övergångsställe för gående, cykelpassage och cykelöverfart. Av dessa tre är det endast vid cykelöverfart som motorfordonsförare har väjningsplikt för korsande cyklister.

ANNONS
|

Replik på insändaren "Som cyklist håller jag mig också till trafikreglerna" lördag den 2/1.

En cykelöverfart är utmärkt med blå/vit skylt försedd med en cykel, i gatan skall det finnas målade, vita trianglar samt målade vita fyrkanter. Samtliga tre villkor skall vara uppfyllda för att det skall utgöra en cykelöverfart. Om detta inte finns är det heller ingen cykelöverfart. I Halmstad finns inte cykelöverfart utan endast cykelpassage och övergångsställen. Att vägbanan är upphöjd eller inte har ingen med väjningsplikten att göra. Allt enligt Halmstad kommuns trafikingenjör. Alltså finns det inte en enda plats i Halmstad där motorfordonsförare har väjningsplikt för korsande cyklist.

ANNONS

Så du som varje morgon och kväll lägger ditt liv i mina händer, planera din cykling så vi båda slipper olyckor. Till exempel så är det väldigt svårt att se en cykel som färdas tvärs bilens färdriktning eftersom alla cyklar i mörker har ljusmarkeringar fram och bak men inte åt sidorna. Att detta i kombination med mörka kläder, dålig väderlek och cyklister som många gånger cyklar rakt ut ofta leder till incidenter är inte konstigt om än olustigt. Enda lösningen på detta problem är separerad trafik eller cyklister som stannar, hoppar av cykel och leder den över gatan. Då, men endast då har du som cyklist i Halmstad företräde.

Upplyst fordonsförare

LÄS MER:Halmstad har medvetet valt bort cykelöverfarter

ANNONS