I samband med hjärtproblem fick undertecknad vård vid Länssjukhuset Region Halland under fem dagar i maj 2023. Olika undersökningar, kontroller, tester, medicinering, intervjuer genomfördes i rask takt och med stor omtänksamhet och kunnighet. Hittade man inte patienten i sin säng letades den snabbt fram på annat ställe.
Vad man åt och drack bokfördes mycket noga och hur mycket. Rondgående doktor pratade med patienten var hen än befann sig; således inte bara på sängkanten eller kontoret. Alla kontakter skedde på ett personligt, engagerat och kunnigt sätt. Vid utskrivande och hemgång fick patienten både skriftlig och muntlig information om vad som skall hända sedan. Matsedeln lämnade inget övrigt att önska. Menyn bjöd dagligen på vällagad och nyttig kost. Den kan med fog jämföras med vilken lunchservering som helst ute på stan. Maten kunde serveras i stort sett var som helst på ett trevligt och hemliknande sätt.
Hana, Mei Lan, Emma, Sofie, Katrin med flera, ett stort tack till er alla och lycka till i er respektive professionalism!
Alla läsare av dessa rader; betänk att den privata sjukvården vill ha så många patienter som möjligt och göra så mycket vinst som möjligt. Den offentliga sjukvården vill egentligen ha så få patienter som möjligt och varje patient måste inte ”gå med vinst”. Det är det som gör skillnaden så rasande stor!
Lennart Nilsson
Rum 15 på avd 41