Oljud och tingel-tangel som inte stärker varumärket Halmstad

Under det här året har vi Halmstadbor kunnat glädja oss åt ett flertal trevliga arrangemang av olika slag såsom Bondens marknad, den holländska blomstermarknaden, europeisk food market, gatu-festivalen och avslutningen av sommaren med musikkårer i olika delar av staden, konsert i S:t Nikolai kyrka och Händels fyrverkerimusik som höjdpunkt.

ANNONS
|

Dessa evenemang passade både gammal och ung och byggde på teman som väckte intresse och nyfikenhet.

Mot denna bakgrund och färska egna semesterupplevelser kändes stadsfesten därför både onödig och trist för oss invånare. Intrycket blev inte bättre, då det av en HP-artikel (29/8) framkom att i ett antal marknadsstånd fanns piratkopior av diverse varor.

Vidare misstänkte man att det troligen fanns tillverkare som hade kopplingar till kriminalitet och finansiering av terrorverksamhet.

Enligt HP-reportaget hade det kommunala bolaget Destination Halmstad AB ”fått ett paket- erbjudande ”från en företagsgrupp som äger bland annat Axels Tivoli och företaget European Funfair att planera och genomföra den aktuella stadsfesten.

ANNONS

En stark känsla infinner sig att Destination Halmstad gjort en dålig och slarvig upphandling utan tanke på hur detta marknadsgyckel skulle påverka de redan hårt drabbade näringsidkarna i city, samt personer boende i centrum. Flera av dem tog säkert till flykten för att undgå det oljud och tingel-tangel som spektaklet gav upphov till. Utan kännedom om vad det hela kostade skattebetalarna blev det kanske snarare en ”välgörenhetsfest” för tivoli- och marknads- arrangören än en positiv upplevelse för oss som vill se mer genomtänkta åtgärder som stärker varumärket ”Halmstad” i stället för att skada det.

OBS

LÄS MER:Larm om piratkopior på Halmstads stadsfest

LÄS MER:Arrangörer siktar på större stadsfest nästa år

ANNONS