Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Den nya gång- och cykelvägen ska gå mellan Lilla Tjärby och Tjärby. Bild: Carina Nilsson
Den nya gång- och cykelvägen ska gå mellan Lilla Tjärby och Tjärby. Bild: Carina Nilsson

Ni som säger helt nej till cykelbana – har ni cyklat där en vardag?

Vägen mellan Lilla Tjärby och Tjärby har funnits i samma eller liknande sträckning i flera hundra år.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Länge gällde bara vandring, ridning och häst och vagn. För 100 år sedan hade cyklar blivit vanliga. Motordrivna bussar, lastbilar och personbilar fanns men var ovanliga. På 1950-talet var det fortfarande vanligt med häst och vagn. Cyklar användes allmänt i och mellan tätorter. Från 1960 blev personbilar vanliga och fick på något sätt företräde framför andra trafikanter.

En allmän väg är inte avsedd enbart för motorfordon, utan även bland annat traktor, moped, cykel, häst och fotgängare. Enligt trafikförordningen (1998:1276) ska förare lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om. I många länder i och utanför EU gäller ett minsta avstånd på 1,5 m när en cyklist körs om. Om vägen är smal måste bilister vänta med att köra om tills att de inte har möte.

Här i Sverige verkar många bilister i stället tycka att de inte ska köra över mittlinjen, även om de kommer farligt nära cyklister och därmed bryter mot trafikförordningen.

Cykelbanor längs med allmänna vägar mellan tätorter är ett sätt att minska olycksrisken för cyklister. De minskar också risken för fordonsförare att bryta mot trafikförordningen. Vi som kör bil på vägen mellan Lilla Tjärby och Tjärby har alltså själva nytta av att där blir en cykelbana. Därför måste vi bilförare också acceptera kostnaden för cykelbanor!

Vi håller med om att planerad cykelbana blir mycket dyr och undrar om det verkligen behövs dike och gräsremsa mellan cykelbana och resten av vägen, men det är tydligen vad Trafikverket vill.

Ni som säger helt nej till cykelbana mellan Lilla Tjärby och Tjärby, har ni någon gång de senaste fem åren själva cyklat en vardag där? Har ni cyklat vägen mellan Hasslöv och Östra Karup eller mellan Tormarp och Våxtorp? Vågar ni testa?

Låt oss bygga fler cykelbanor så att vi tryggt kan cykla mellan våra tätorter i Laholm!

Margareta Lindgren

ordförande i Laholm

Miljöpartiet de gröna

LÄS MER: Dyr cykelväg klubbad efter maratondebatt

LÄS MER: 13 miljoner för cykelväg är normalt enligt Trafikverket

LÄS MER: Sveriges snart dyraste cykelvägsstump i het debatt