Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

I alla dessa planer för både väster och öster om Nissan, för nya vägar, bebyggelse och rivning av många byggnader, borde man kanske samtidigt tänka på just båtfolket och en gästhamn, anser skribenten. Bild: HP/arkiv
I alla dessa planer för både väster och öster om Nissan, för nya vägar, bebyggelse och rivning av många byggnader, borde man kanske samtidigt tänka på just båtfolket och en gästhamn, anser skribenten. Bild: HP/arkiv

När ska politikerna börja tänka på båtfolket?

Halmstad, liksom alla andra städer som ligger vid havet och större sjöar, har folk som älskar sjön och båtar. Vart kan man lägga båten? Det är kö till alla båtklubbar och kommunens platser.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

HSS på Söder har 600 medlemmar men bara 200 platser. Nu planeras för hotell och en ny bro över Nissan. Bron är välkommen för att styra om trafiken genom centrum och blir en viktig länk såklart.

I alla dessa planer för både väster och öster om Nissan, för nya vägar, bebyggelse och rivning av många byggnader, borde man kanske samtidigt tänka på just båtfolket och en gästhamn. Kanske när man gräver för brofästen och den nya vägen, samtidigt gräva ut runt om och få till båtplatser på ömse sidor. Det är centrum som lockar, framförallt för dom gästande båtarna, men även för oss andra.

Man skulle även kunna anlägga bryggor längre upp i Nissan för småbåtar som går under broarna. Från Österbro och uppåt förbi Örjans Vall finns många möjligheter. Det skulle frigöra för dom större båtarna att förankra nedanför Slottsbron. Även vattnet mellan Fiskepiren och Containerterminalen skulle kunna användas till en marina men där ska väl byggas och fyllas ut mer för industrin?

En ny pir utmed Vågbrytargatan från handikappbadet och utåt skulle också kunna bli ett tillhåll för båtfolket. Även en liten del av Västra stranden, närmast HSS, skulle kunna användas för att bygga ut småbåtshamnen på Söder.

Kostnader, ja alltid är det kostnader som används i argumenten för att göra något för båtfolket och turismen. Om man tänker till och planerar i samband med brobygge, schaktning, bortforsling av diverse material etcetera borde kostnaden totalt sett inte öka dramatiskt.

Tilläggas kan sägas att en hel båtklubb kommer att förintas när arbetet med den nya bron startar. Det finns möjligheter om bara viljan finns hos våra folkvalda och hos tjänstefolket i dom olika nämnderna. Ge oss en stad med möjlighet att få rekreation, fiska, sola, bada och umgås på havet.

Håkan Björk