När man blir fartblind

Ibland kan hjulen snurra för fort. I alla fall för de som har den verkställande makten hos Hallands Hamnar i Halmstad.

ANNONS
|

Det kanske är därför det krävs en motorstark BMW eller en Mercedes för att hinna med?

Ett bolag med mindre än ca 150 personer anställda, där ledningen får hybris och köper in/leasar 7 (sju) bilar till tjänstemännen. Varför behöver dessa tjänstebilar? Behövs transportmedel, finns det företagsbilar att köra med, vilket varit ett avsevärt billigare alternativ.

Besitter tjänstemännen en för det offentliga okänd ofattbar kompetens, som kräver extra belöning? Kanske man skulle gjort en enkät, bland de som står ute i produktionen, om de har märkt av denna egenskap ?

Vad fick de kollektivanställda stuveriarbetarna? Fick de en tjänste-t-shirt eller en tjänsteslips?

ANNONS

Fast de behöver inga slipsar, de har ju ändå inga matchande blåa speciellt sydda tjänstekostymer...

Vem äger Hallands Hamnar? Faktum är, att företagets ägare ytterst är skattebetalarna i Halmstad och Varbergs kommun, eftersom bolaget ägs och drivs av dessa.

Det är invånarna, som genom att utöva sin rösträtt utser de politiker, vilka sitter i styrelsen för bolaget och som anställer den verkställande direktören, vilken har att handla i styrelsens anda.

Att hamnstyrelsen godkände bilaffärerna säger lika mycket om kompetensen och ansvaret hos styrelsen som hos bolagsledningen.

Den verkställande direktören har en tjänstebil, det missunnar jag inte honom. Men att tjänstemännen ska utrustas med samma förmån, reser frågetecken för ledningens förmåga att prioritera resurserna.

Ofta sägs det, att om man tar bort tjänstebilen slutar vederbörande, eller så blir det svårt att rekrytera. Om sex tjänstebilar togs bort, hur många tjänstemän tror ni, skulle säga upp sig vid Hallands Hamnar ?

Medborgare

LÄS MER:Hamnbolaget kör eget race med chefernas bilar

LÄS MER:Hoppas de som lastar och lossar får lite av kakan

LÄS MER:Så mycket sämre lär det väl inte gå att få än 100 procent diesel

ANNONS