Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

 Bild: PONTUS LUNDAHL / TT
Bild: PONTUS LUNDAHL / TT

Motivera kunderna att sortera rätt

Funderar på hur Hem tycker de motiverar sina kunder till sortering av hushållsavfall.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Själv funderar jag om det är värt mödan att sortera. Jag sorterar i princip allt. Betalar för vattnet jag gör rent förpackningar med och kör lojalt till närmaste återvinningscentral med allt sorterat avfall. I tunnan som töms varannan vecka ligger två till tre påsar. Jag får dock betala lika mycket till Hem, oavsett om jag sorterar eller ej.

Varför exempelvis inte kika på Falkenberg där kunderna betala grundavgift plus vikt? Inte pengarna i sig, men det hade varit en signal från Hem att det lönar sig att sortera.

När jag dessutom läser att det är ungefär en tredjedel av all plast som sedan återvinns funderar jag ytterligare ett varv om det är värt att sortera. Det blir ju då omvänd miljöeffekt när jag både använt vatten att skölja ur förpackningarna med och jag sedan tagit bilen till återvinningsstationen.

Nu vill jag ändå göra det som jag kan göra för att dra mitt strå till stacken. Men snälla, hjälp mig och motivera mig att göra rätt!

Lätt att göra rätt