Mattelärare: Skyll inte skolans problem på oss!

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Replik

Apropå artikeln "Laholm rasar i skolrankning", 6/10

Laholms kommun halkar ner kunskapsmässigt och Per Jangen skriver i HP den 6 oktober att matematik är det stora problemet. Han skriver även att det inte i första hand är en fråga om resurser utan att det handlar om arbetssätt och arbetsformer.

Vilka arbetssätt och arbetsformer tror du, Per, att vi använder oss utav? Vi har tyvärr inte sett att du varit ute i vår verksamhet för att ta reda på hur vi jobbar.

Vi kan inte tala för alla skolor i kommunen men på Lagaholmsskolan jobbar vi såhär.

Tydliga genomgångar, gruppdiskussioner, enskilda uppgifter, gemensamma planeringar, gemensamma prov, gemensamma bedömningar för en likvärdig utbildning, IKT samt flexibla grupper.

ANNONS

Som du vet har de flesta av oss gått matematiklyftet som genomsyrar vår undervisning.

Vi har även en mattestuga ett par dagar i veckan både före och efter skolan.

Det många inte inser är att matematik är tidskrävande. Man kan inte läsa sig till svaren utan man måste sitta ner och räkna. Det är som med idrott. Ska man bli bra på höjdhopp så måste man träna.

Vi har den här terminen även infört intensivmatte. Detta är något som framgångsrika kommuner i Sverige redan har implementerat, med goda resultat. Intensivmatte kräver stora resurser då elever som har det svårt med matematik får dubbelt så mycket mattetid med en mattelärare under en period av åtta veckor.

För resurser är precis det som behövs för att lyfta matematiken i Laholms kommun. Att peka på arbetssätt och arbetsformer är direkt felaktigt, åtminstone på vår skola. Tror du något annat är du som vanligt välkommen in på våra lektioner och ta del utav våra arbetssätt och arbetsformer.

Eva Gillberg Gustavsson

Ulf Gustavsson

Johan Thornberg

Ulrica Gunnarsson

Åsa Steen Jakobsson

Sofie Bergman

Patric Berggren

Gisela Finer

ANNONS