Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Man straffar kommunens invånare med begränsade besök på tippen

För vem/vilka är kommunen till; är det inte för oss skattebetalande kommuninvånare? Hur tänker ni då när ni sätter upp regler för kommunens service?

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

När ni bestämde att varje hushåll skulle få rätt till femton tömningar på återvinningscentralen, tänkte ni då inte på vad som kunde hända när de femton gångerna var förbrukade? Eller tänkte ni överhuvudtaget på att olika hushåll kan ha olika behov?

Många kanske inte alls utnyttjar sin rätt till fria tömningar medan andra vid vissa tidpunkter har ett större behov, till exempel vid flytt från bostad eller renovering av hus eller trädgård. Vad händer då?

Det är så klart då det är lätt att få för sig att slänga skräpet i skogen eller ställa det vid de mindre återvinningsstationerna där det är meningen att man ska slänga glas och papper.

Vid en trädgårdsrenovering hos oss försvann tömningsrättigheterna ganska snabbt och vi ansökte då om ett antal nya, men se det var inte möjligt för ”man hade ju sina regler”. Har aldrig hört något så dumt! Det skulle man kunna kalla byråkrati. Rådet vi fick var att samarbeta med någon granne som då alltså skulle åka med oss till tippen för att dra sitt kort. Antalet tömningar blir ju detsamma som om vi skulle ha fått tilldelat oss några extra.

Efter vad jag förstår kom de här reglerna till på grund av att företagare från andra kommuner kom till Halmstad för att tömma utan att betala. Om man nu kände till problemet hade man väl kunnat sätta stopp för det istället för att sätta upp regler för de egna kommuninvånarna! Alla kan så klart ta fel beslut, även om det inte är vad man förväntar sig av kommunens beslutsfattare. Där är ni ju många som ska samarbeta för att få de rätta besluten på bordet och när något blir fel borde någon uppmärksamma det och sätta stopp. När felet redan skett är det också er uppgift att ändra på det.

Vi skattebetalare måste ju kunna känna oss trygga med att ni i kommunledningen är kapabla att fatta de rätta besluten.

Agneta Arnrup