Trafikverket har aviserat att Pågatågen kommer att rulla på Markarydsbanan tidigast 2027.
Trafikverket har aviserat att Pågatågen kommer att rulla på Markarydsbanan tidigast 2027. Bild: Johan Nilsson/TT

Laholm borde reagera kraftigt på försenad tågförbindelse

Laholms kommun borde satt ner foten och ifrågasatt förseningen av persontrafik på Markarydsbanan. Halland och Västsverige måste bli mer tågvänliga och se tågets möjligheter och inte bara förhala allt som har med järnvägssatsningar att göra.

ANNONS
|

Kommentar till artikeln ”Persontrafik förbi Knäred försenas ytterligare” i HP 25/2.

Nu har Trafikverket aviserat att det ska göras en ny järnvägsplan för trafiken mellan Markaryd och Laholms kommun. Detta när det var tänkt att trafiken skulle starta 2023. Här borde Laholms kommun satt ner foten och sagt att detta ifrågasätter vi och vad anledningen till beslutet är.

Länsstyrelsen har tydligen också reagerat på förslaget. Trafikverket visar återigen sitt förakt för järnväg. Vidare säger kommunstyrelsens ordförande i Laholm, Erling Cronqvist (C), att det ska vara entimmestrafik. Det är riktigt. Men man kan börja med varannantimmestrafik. Då kan man via enkäter fråga vad folk önskar vidare.

ANNONS

Det är på många ställen som tågtrafiken har ökat successivt. Ett exempel är Kungsbackapendeln mellan Kungsbacka och Göteborg. Där var det entimmestrafik på söndagar och stora delar av lördagar, på vardagar var det entimmestrafik från cirka klockan 19.00. Nu är det halvtimmestrafik på vardagar, förstärkt med kvartstrafik i högtrafik. Från förmiddagen är det halv timmes trafik på lör- och söndagar.

Nu är det ett annat befolkningsunderlag längs Kungsbackapendeln. Men en sak är klar; när det finns bra tågförbindelser lockas folk att flytta till en sådan ort. Företag lockas att etablera sig, Orten blir med andra ord populär. Detta har visat sig på orter längs ”Pågatåg Nordost” och längs andra järnvägssträckor.

När det gäller satsningar på bland annat infrastruktur så finns det möjlighet att söka bidrag från Klimatklivet via Naturvårdsverket. Det kan löna sig att söka för byggandet av perronger. Halland och Västsverige måste bli mer tågvänliga och se tågets möjligheter och inte bara förhala allt som har med järnvägssatsningar att göra.

Christer Wilhelmsson

Järnvägsfrämjandet

ANNONS