Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Lång väntan i sjukhuskorridoren

I slutet av oktober blev min far, strax 97 år, akut dålig och togs med ambulans till sjukhuset i Halmstad.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

På akuten blev han hänvisad till ett patientrum där han efter cirka en timme åkte ut i korridoren. En stressfylld miljö. Efter tre timmar kom en sjuksköterska förbi och tog ett urinprov.

Under tiden undersökte jag om väntetiden berodde på stor olycka eller operationer. Så var inte fallet. Efter att ha tillfrågat den så kallade akuta ledningscentralen om hur man gör prioriteringar fick jag till svar att detta bestämmes av läkare. Alltså ej prioriterad då ingen läkare gjort sig till känna!

Efter cirka sju timmar förberedde vi hemfärd. Då blev vi informerade om att läkare var i antågande. Fortfarande i korridoren trots nio lediga patientrum. Efter cirka åtta timmar kom en märkbart spänd AT-läkare, som därefter skulle konferera med annan läkare .

Röntgen skulle nu göras. Kallelse inom en vecka! Varför inte nu? Jo, akuten har inte kontrollen över röntgenavdelningen, blev informationen.

I avsaknad av tillgänglig kompetens förstår man ju varför akuten inte fungerar. Som gammal företagsledare slås man av att de gamla slagorden effektivitet , produktivitet och att leverera sin ”produkt” ej gäller på akuten i Halmstad. Fler läkare? Nej, inte nödvändigtvis utan nyckelord är närvarande och tillgänglig akut kompetens .

Engagerad sjukpersonalen finnes, men som får kontinuerligt ofrivilliga ”pauser” i inväntan på att prioriterad akut kompetens anländer. Därför blir inte akuten, akutvård. Man undrar om guidelines, akut planering och riktlinjer är tillrättalagda för akut vård.

Maken till ett upplevt omänskligt beteende, brist på värdighet och avsaknad av patientsäkerhet är svårt att sätta ord på. Detta är verkligheten, Region Halland. Shame, som Greta Thunberg sa!

Son med Akut Trauma, Söndrum

Svar direkt

Jag beklagar din negativa upplevelse av besöket på akutmottagningen. Vi prioriterar alltid de mest sjuka patienterna och vår ambition är att alla som söker vård hos oss ska få ett gott bemötande och kontinuerlig information om vi ser att väntetiden blir lång. Du får gärna kontakta mig för en dialog kring din upplevelse.

Jonas Hultgren

verksamhetschef

Akutkliniken, Hallands sjukhus