Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

Lärarförbundet efterlyser raster och pauser

Ingen orkar arbeta åtta timmar i sträck.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Rasten syftar till att ge vila och återhämtning, men också till att bryta mönstret och skapa variation. En paus är ett bra sätt att starta om och återfå koncentrationen, något som också har stöd i forskning. Lärarförbundet har uppmärksammat att detta ofta brister inom samtliga skola. Varför fungerar det inte? Otydliga arbetstidscheman, ändrade förutsättningar under dagen och brist på personal är några faktorer som inverkar.

Enligt arbetstidslagen ska en arbetstagare ha en rast senast efter 5 timmars arbete. Rastens längd ska vara minst 30 minuter. För att säkerställa återhämtning ska raster och pauser vara schemalagda. Arbetsgivaren har ansvaret att organisera arbetet så att lärarna får de raster och pauser dom behöver och har rätt till.

Pauser är en förutsättning för en god prestation. Lärarförbundet vet att många prioriterar ned pauserna eller hoppar över dem helt i ett försök att spara tid under den höga arbetsbelastning som lärare i alla skolformer har. Rast och paus är en förutsättning för ett hållbart yrkesliv som sträcker sig fram till pension.

När verksamhet och organisation är så pressad att raster och pauser inte hinns med finns en stor risk att medarbetarnas hälsa äventyras. Det är inte acceptabelt, vi ska inte bli sjuka av att utföra vårt arbete!

Som huvudman är kommunpolitikerna eller andra ägare till förskolor och skolor ytterst ansvariga för personal och arbetsmiljö. Lärarförbundet menar att effektiviseringar i budget direkt påverkar förutsättningarna för lärare att få ut sin lagstadgade tid för återhämtning under arbetstid, här vill vi se en snabb förändring!

Lärarförbundet Halmstad,

Agneta Andreasson