Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

STOCKHOLM 2016-02-26
Kött  till försäljning i en köttdisk i Hötorgshallen 
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT / Kod 10078
** OUT DN, Dagens Industri (även arkiv)  ** Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
STOCKHOLM 2016-02-26 Kött till försäljning i en köttdisk i Hötorgshallen Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT / Kod 10078 ** OUT DN, Dagens Industri (även arkiv) ** Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Kölappar i charken borde förbjudas

Kölappar är sannolikt en källa till coronaspridning.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Affärer med kölappar i form av pappersremsa i automat kan sprida infektioner. Kunden som tar en kölapp står och vrider den i handen under väntetiden med fingrar som omedvetet kan vara infekterade med virus från något kunden tidigare tagit på. Han/hon kanske till och med hostar eller snyter sig i näsduk med kölappen i händerna. När kundens tur kommer, tar expediten mycket ofta av artighet emot kölappen med sina behandskade händer och sätter den på nålen för kölappar. Försäljaren behöver se numret för att veta turordningen.

Därefter beställer kunden en bit lax eller en köttbit. Försäljaren tar fram varan med samma handskar som nyss tog i kölappen. De kan nu vara smittad med kundens virus. Den färska oskyddade matvaran plockas fram och skäres till. Virus förs över till köttet eller fisken och skärverktyget. Detta kan fortsätta med flera kunder innan nya handskar sätts på. Fram till handskbytet har alla kunders eventuella virus från kölappar hunnit samlas på handskarna och de matvaror som skurits till för kunderna.

Lösningen är att ha en nummertavla som försäljaren trycker på bakom disk och som både kund och affärspersonal ser. Då behöver inte kunden lämna över någon kölapp, utan visar den bara för försäljaren och kastar den direkt själv i en avfallslåda.

Undvik all kontakt mellan kund och försäljare när det gäller hantering av färska icke inslagna matvaror. Lämna inte heller över något betalkort och se till så att försäljaren inte räcker över en lös kortautomat till Dig som kund.

Tänk logiskt längs hela kedjan. Bryts den är det kört!

Anders H.