Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Lars Pehrson / SvD / TT

Ingen mejlkorrespondens - patientsäkerheten går först

Tack för dina synpunkter. Jag förstår din önskan om att kunna skicka mejl. Att skicka mejl är bra och enkelt men är inte tillräckligt säkert kopplat till patientsäkerhet och sekretess.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. 

Svar till ”Sture Tingwall”, 4/5

Möjligheten finns att mejlet läses av någon annan, innan det når fram till den tänkta mottagaren och risken finns att det inte alls når sin adressat.

Vården har krav på sig att det endast är patienten, med några få undantag, som ska informeras om hälsotillstånd och andra personliga förhållanden. Detta krav framgår av 25 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen som Region Halland har en skyldighet att följa.

Vården måste alltså vara säker på att mottagaren är den som är behörig att ta del av informationen. Kravet på att kunna verifiera mottagaren utesluter därför mejlkorrespondens.

När vården kommunicerar digitalt använder vi därför 1177 Vårdguidens e-tjänster, där meddelanden kan skickas på ett säkert sätt efter inloggning med Mobilt Bank-id eller annan e-legitimation. Genom att logga in på www.1177.se går det enkelt och säkert att skicka meddelande och frågor till sin mottagning. Det går också att förnya recept, se sina recept och uttag, läsa sin journal, boka, omboka och avboka sina tider och mycket mer. Så logga gärna in och kontakta din mottagning på 1177.se – enkelt och säkert och du får svar inom en vardag.

Hoppas detta underlättar för dig i dina kontakter med vården.

Anna Wallefors

vik kommunikationsdirektör Region Halland.