Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Bild: Fredrik Sandberg/TT
Bild: Fredrik Sandberg/TT

Hur ska simundervisningen i skolan bekostas?

Angående vår fråga till kommunfullmäktigemötet den 25 april, där vi ifrågasatte att simundervisningen ska få ta större plats i skolan. Tack Håkan Björklund, ordförande teknik- och fritidsnämnden för svaret på frågan.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Björklund svarar ”lärarna som håller i simundervisningen ska vara utbildade simlärare och badvakter, inte personal från respektive skola”. Vi förstår ditt svar, men några frågetecken finns.

Precis som Björklund tycker även vi att det är ett mycket bra initiativ att alla ska få lika mycket simundervisning, oavsett ekonomisk eller social situation. Men ska allt ansvar ligga på skolan?

Att lära sig simma är inget som går på två extrainsatta simlektioner i skolan. Enligt Svenska Livräddningssällskapet kan det ta allt från en termin eller flera att lära sig simma. För oss tog det en sommar eller två, tack vare möjligheten att få delta i den subventionerade sommarsimskolan.

Vi anser inte att svaret överensstämmer med verkligheten. Hur ska kommunen ordna fram alla utbildade simlärare samt badvakter för att undervisa skolelever? Var kommer pengarna ifrån?

Om nu simning ska ingå i skolundervisningen behövs simhallar som alla skolor ska dela på. Frågan är om vi har tillräckligt många simhallar och hur tiden ska delas upp. Är detta något som ni har beräkningar på?

Även transport till och från simhallarna är något som behöver ges hänsyn till. Samtliga skolor har inte gångavstånd till simhallar, utan behöver ta buss eller liknande. Om en klass ska åka en bit för att komma till simskolan kommer det att täcka flera långa undervisningspass, hur kommer förlorad lektionstid tas igen?

Dessutom måste de yngre eleverna som har gångavstånd till simhallen alltid följas av skolpersonal, hur ska kommunen lösa detta resursmässigt?

Amanda, Emma, Tanja och Elin

naturvetenskapligt program inriktning Samhälle på Sannarpsgymnasiet