Kassasystem inom Halmstads kommun har kritiserats. I insändaren riktas också kritik mot hur kommunen agerat. Läs även kommunens svar.
Kassasystem inom Halmstads kommun har kritiserats. I insändaren riktas också kritik mot hur kommunen agerat. Läs även kommunens svar.

Hur sköter kommunen förvaltningen och hur behandlas personalen?

Kommunens hantering kritiseras. Läs även Svar direkt.

ANNONS

I ett publicerat reportage i Hallandsposten den 6 april ”Personal kritisk mot hanteringen av misstänkt stöld” uppger både Carl Westman, förvaltningschef för kommunens servicekontor och Lisa Larsson, verksamhetschef för måltidsservice att ”personalen inte följt gällande kassarutiner och uppger att ett stort ansvar ligger på den som är kassaansvarig.”

Vid närmare eftergranskning har det framkommit att det inte har ingåtts något avtal med någon person som skulle vara kassaansvarig på det aktuella kommunala köket. Efter förfrågan av aktuellt avtal svarar förvaltningschef Carl Westman, ”Det finns ingen sådan handling – därav kan vi heller inte lämna ut handlingen.”

Efter att ha vidtalat ”kassaansvarig” uppger personen ifråga att hen inte blivit tillställd några skriftliga kassarutiner och att de muntliga kassarutiner som har tilldelats vid anställningens inledning har följts.

ANNONS

Bakgrunden är den, att ett antal returer har skett vilka inte har signerats av kunden. Att det skulle finnas några sådan rutin har den anställde ”kassaanvarige” inte blivit upplyst om.

Det är tydligt att kommunens ansvariga har ”missat” att genom avtal inte ha utsett någon kassaansvarig på aktuella kommunala köket (och kanske också för de övriga kommunala köken?). Dessutom har fastställd kassarutin inte heller medvetandegjord för den anställde ”kassaansvarige”.

De kassarutiner som har fastställts 2009-09-10 anges att returer ska signeras. Varför är det ingen av de redovisningsansvariga på kommunen som har påpekat dessa brister och som tydligen har pågått i tolv år?

Det borde vara på sin plats att förvaltningschef Carl Westman och verksamhetschef Lisa Larsson ber den ”kassaansvarige” om en offentlig ursäkt.

Dessutom vill undertecknad tacka insändarskribenten A-L Bertilsdotter för insändaren ”Nonchalant hantering av skattepengar”. Skribenten beskrev oegentligheterna inom kommunen på ett mycket bra sätt.

Besviken kommuninvånare

Svar direkt:

Tack för dina synpunkter.

Vid servicekontoret i Halmstads kommun har den som är anställd som köksmästare i sin befattning bland annat ansvar för kassan. Detta framgår tydligt i exempelvis i arbetsbeskrivningen. Det ingår alltså i ansvaret och det följs årligen upp. I samband med uppföljningen undertecknar alla, som har det ansvaret, ett dokument där det också intygas att man tagit del av de regler och rutiner som gäller. Rutiner och regler har inte förändrats sedan förra året när detta intygades senast.

ANNONS

Ansvaret för att granska kvitton och returer ligger alltså på kassaansvarig i köken. Centralt stäms kort, kontanter, dags- och periodrapporter för försäljningen av. Om det anmäls brister ska det hanteras av ansvariga chefer och kassaansvariga.

Så har skett i det berörda fallet och där kunde vi inte påvisa någon stöld.

Lisa Larsson, måltidschef, servicekontoret

Carl Westman, förvaltningschef, servicekontoret

ANNONS