Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Det är inte alla äldre som har internet, hur ska politikerna lösa det när allt mer blir digitaliserat?, undrar insändarskribenten. Bild: Henrik Montgomery/TT
Det är inte alla äldre som har internet, hur ska politikerna lösa det när allt mer blir digitaliserat?, undrar insändarskribenten. Bild: Henrik Montgomery/TT

Hoppsan – man glömde att många inte använder internet

Återigen kan jag konstatera att politikerna inte har kännedom om kommunens alla invånare. Man låter tjänstemän plocka fram förslag, men glömmer att väga dem mot invånarnas behov.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Idag skall jag bara ta fram ett område och det gäller användandet av internet. Det mesta har nu digitaliserats. Hoppsan, man glömde att 42 % av + 76 inte använder internet. Vi vet att många myndigheter och företag kräver exempelvis att användarna identifierar sig med bank-ID.

Då det nu enligt undersökningar visar sig att tre fjärdedelar som är över 75 år inte har internet, hur gör vi då? Det går numera inte att stå utanför. Hur har politikerna tänkt sig lösa detta.

Förhoppningsvis har de äldre någon närstående som kan hjälpa, men om man inte har någon vad sker då? Ett svar från kommunstyrelsens ordförande vore bra att få.

I Sverige har utvecklingen gått snabbare än i andra länder. Fartblindhet har visat mycket lite hänsyn till oss äldre. Hur kommunicerar Halmstad med de äldre? Ja en bra fråga som kräver ett svar. Vore trevligt att få svar från de olika partierna hur man tänkt sig lösa denna fråga.

Som vanligt har tjänstemän tagit fram detta och de räknar bara i kronor och ören.

Vore kul om fler höjde sina röster angående denna fråga.

Lars Broman

Svar direkt

Digitalisering av kommunala tjänster är något som efterfrågas av många invånare och som öppnar nya möjligheter att komma i kontakt med kommunen och utföra sina ärenden på dygnets alla timmar.

Samtidigt är vi medvetna om att med ökad digitalisering följer också ett digitalt utanförskap – inte minst bland våra äldre invånare. Detta är något som vi arbetar aktivt för att motverka.

Hos vårt kontaktcenter Halmstad Direkt går det att alltid att via besök eller telefonsamtal få hjälp med både manuella och digitala tjänster. För den som har svårt att ta sig till rådhuset – men ändå vill ha möjlighet att enkelt beskriva och förklara – kommer det i början av nästa år inledas ett försök på ett av våra bibliotek att med hjälp av personal genomföra videosamtal till rådhuset. Utöver det så bygger stadsbiblioteket i vinter om sin entré och där kommer det inom kort gå att få utökad hjälp att ta sig an den nya tekniken. Digital inkludering är ett av kulturnämndens uppdrag och detta är en del i det arbetet.

Hemvårdsnämnden erbjuder också studiecirklar för äldre om hur man kan använda digitala verktyg och i höst kommer ett nytt projekt dras i gång där ungdomar i Halmstad hjälper äldre att använda digital teknik för att öka den digitala inkluderingen. Ett samarbete över generationsgränserna som vi ser mycket fram emot.

Det är ofta en svår balansgång att både lyckas dra nytta av de fantastiska möjligheter som den nya tekniken erbjuder och att samtidigt undvika att stora grupper invånare känner sig exkluderade. Ofta kan digitala och analoga lösningar leva parallellt under en period, men så småningom kommer vi alltid hamna i ett läge där vi måste bestämma oss för att den nya lösningen fullt ut ska ersätta den gamla. Kommunen behöver stötta i den övergången.

Just nu arbetar vi med en plan för fortsatt digitalisering av kommunens verksamhet. Jag lovar att vi i arbetet med denna plan inte kommer att tappa bort de som känner sig digitalt exkluderade.

Jonas Bergman (M)

kommunstyrelsens ordförande

LÄS MER: Stadsbiblioteket ska få en ”digital entré”