Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Läsarbild
Bild: Läsarbild

Hanteringen av Krösatågen är en regionalpolitisk fråga

Vad det långsiktigt betyder för södra HNJ framgår inte, men det luktar buss.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Slutreplik. Svar till Daniel Moddiggård ”Hallandstrafiken förordar alltid det trafikslag som är bäst för sträckan”, 15/6.

Hallandstrafikens (HLT) svala inställning till Halmstad–Nässjö/Jönköping-banan (HNJ) illustreras åter i bolagets chefsstrategs replik på min insändare. Daniel Modiggård kringgår i stort detaljerna i kritiken, men skriver att HLT alltid förordar det trafikslag som är bäst för respektive sträcka. Vad det långsiktigt betyder för södra HNJ framgår inte, men det luktar buss.

Ett förordande av bästa trafikslag låter objektivt och bra, men formuleringen antyder att kollektivresandets förutsättningar och lösningar skulle vara givna en gång för alla. Så är ju inte fallet, vilket bevisats på flera håll i landet där seriösa järnvägssatsningar genererat ökat tågresande. Valet av trafikslag är däremot alltid ett politiskt beslut med bäring långt utanför själva kollektivtrafiken. Krösatågen är en viktig regionalpolitisk fråga!

Klimatdebatten, järnvägarnas betydelse för landsbygdens utveckling, investeringarna i HNJ norr om Värnamo (bättre spår, planerad elektrifiering), det i grunden positiva utfallet av HNJ-testet före pandemin och studier om HNJ:s potential, allt detta borde leda till att HLT får Region Hallands uppdrag att arbeta för bättre tågtrafik och bana på södra HNJ. Ett förordande av Krösatågen, fritt från de skygglappar HLT har gentemot HNJ.

En början vore att samordna bussar och tåg så att bussarna matar tågen med resenärer, som på Västkustbanan! Det innebär inte att alla bussar Halmstad–Oskarström–Hyltebruk behöver försvinna. Upplägget ger fler resmöjligheter och bättre hushållning med skattemedel. I Torup avgår ofta tåg och buss mot Halmstad nära nog samtidigt.

I förlängningen av samordningen buss-tåg ligger en återstart av persontrafik på bibanan Torup–Hyltebruk. Pendeltåg Hyltebruk–Halmstad skulle lyfta vår enda inlandskommun som boende- och arbetsort, till gagn för hela regionen. För pendeltågen ska såklart stanna också i Rydöbruk, Fröslida, Sennan, Åled och Sannarp. I en miljömedveten tid med utflyttning från städerna, är tåget en framgångsfaktor för landsbygden.

Per-Yngve Bengtsson

Torup

LÄS MER: Trafikbolaget drar ned på HNJ-banan

LÄS MER: Resandet på Krösatågen omprövas kommande sommar