Insändaren har åsikter om hur nya stambanor bör byggas.
Insändaren har åsikter om hur nya stambanor bör byggas. Bild: Johan Nilsson/TT

Genomfarter får offras för nya stambanor

Alla stationer på en ny stambana kan komma att bli blir externa stationer, alltså inga dyra genomfarter till befintliga centrala stationer.

ANNONS
|

Trafikverket har på uppdrag från regeringen kommit med en rapport om nedbantade nya stambanor. Det mest nedbantade förslaget RU 3 innebär att alla stationer på banan blir externa stationer, alltså inga dyra genomfarter till befintliga centrala stationer. Två stationer ligger där den nya stambanan korsar befintlig järnväg, Kust till Kustbanan och Skånebanan.

Jag tror på RU 3 för att få igång projektet överhuvudtaget, annars stoppar de dyra genomfarterna hela projektet och det blir inget av. Anslutningarna till de externa stationerna från det befintliga får lösas i samråd med de lokala politikerna under tiden banan byggs, typ Citytunneln och Öresundsbron.

De lokala politikerna har då förmodligen mer modesta krav på anslutningen. Jag anser dock att RU 3 skall kompletteras med en station Markarydsbanan för Halmstads del, eftersom Växjö får sin anslutning via station Kust till Kustbanan och Helsingborg sin via Skånebanan.

ANNONS

Att anlägga en station där den nya stambanan korsar en befintlig järnväg måste vara den minsta kostnad, man komma undan med. Korsningen med HNJ, Halmstad-Nässjö Järnväg, får uteslutas, eftersom man kan inte kan ha två stationer så nära och bara HNJ vore inte optimalt för varken Växjö eller Halmstad.

Sten-Göran Andersson

ANNONS