Ge vårdgivare rätt utrustning i rätt tid

Vårdpersonal ska inte behöva vara rädda för att smittas på jobbet för att de har fel utrustning.

ANNONS

Jag lyssnade precis på ett nyhetsreportage om en vårdgivare som gått bort i covid-19 efter att ha blivit smittad av en vårdtagare där skyddsutrustning inte användes för att det inte var ett konstaterat fall av covid-19.

Arbetsgivaren hade nekat arbetstagarna att använda skyddsutrustning igen om det inte hade varit ett konstaterat fall. Jag blir så upprörd över att höra hur kommunerna och privata aktörer behandlar de som arbetar inom hemtjänst och boendestöd.

Om man läser i AFS 2018:4 7§ så står det: ”På arbetsställen där det finns smittrisk ska arbetsgivaren vidta åtgärder för att undvika att smittämnen sprids, och se till att antalet arbetstagare som riskerar att utsättas för smittämnen hålls så lågt som möjligt”. Sedan har vi §17 som säger:” Vid vård och omvårdnad av människor som är eller misstänks vara smittade med smittämnen i riskklass 3 eller 4, ska arbetsgivaren se till att de skyddsåtgärder som behövs enligt resultatet av riskbedömningen väljs och tillämpas”.

ANNONS

Jag vill understryka ordet ”misstänks”. Detta är lagtext! I dag är väl alla som har förkylnings- och luftvägsinfektion/inflammationssymptom misstänkta? En arbetande människa ska inte behöva gå till jobbet med risken för att bli smittad av ett virus av denna kaliber bara för att kommuner och privata aktörer inom vård och omsorg sitter och snålar.

Ett sådant tänk som dessa arbetsgivare uppvisar sätter hela samhällets säkerhet på spel och ökar risken för en större samhällsspridning. Skamligt är vad det är. Lätta på plånboken och ge vårdgivarna sin skyddsutrustning.

Hästen

ANNONS