Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Elin Carlansson
Bild: Elin Carlansson

Flygtrafiken stöds men inte järnvägen

6,4 miljoner kronor fick Halmstads flygplats i krisstöd i slutet av oktober 2020. Ändå har flygtrafiken inte ökat.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Den kommer inte upp till 2019 års nivå förrän 2025-2026 enligt Trafikverket. Undrar om den måste komma upp till samma nivå? De flesta passagerare flyger inrikes, förmodligen till Stockholm.

De åker inte tåg därför att det fattas smidiga förbindelser norrut. Markarydsbanan som skulle gynna hela den sydöstra regionen och även anslutningen till stambanan norrut (Hässleholm–Stockholm) har inte kommit igång. Alltid är det någonting som fördröjer – en extra perrong i Halmstad, mötesspår i Knäred. Ändå har berörda regionstyrelser räknat ut att någon pågatågtrafik i två timmars takt vore möjligt - med politisk vilja. Dock den fattas i Halland.

Klimatmedvetna trodde att covid-19 med minskade utsläpp som följd skulle underlätta omställningen i Sverige och i världen. Så verkar inte vara fallet. Omställningen går trögt. Inarbetade system – även trafiksystem – stöds om inte det finns en vilja till förändring.

Susanne Gerstenberg

medlem i Järnvägsfrämjandet