Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Framtidens tåg på modern järnväg är ett effektivt alternativ i hela landet och lämpar sig speciellt bra med tanke på Sveriges geografi, skriver Jan Du Rietz i en replik. Bild: Fredrik Sandberg/TT
Framtidens tåg på modern järnväg är ett effektivt alternativ i hela landet och lämpar sig speciellt bra med tanke på Sveriges geografi, skriver Jan Du Rietz i en replik. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Flyget är ej oslagbart

Helena Antoni tycks fantisera friskt i sin tröstlösa kamp för Bromma flygplats.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Replik. Apropå insändaren ”Stäng inte Bromma flygplats”, 4/5.

Det är förvånande att riksdagsledamoten Helena Antoni agerar oansvarig flyglobbyist i kampen för Bromma flygplats. Det är inte första gången en flygplats mitt i en stad läggs ned och den ohållbara argumentationen mot har alltid sett likadan ut. Men att i dag mitt i klimatkrisen och pandemin visa noll insikt om det pågående systemskiftet oroar.

Helena Antoni tycks leva i en drömvärld från 1900-talet. Hon kör skräckpropaganda mot nedläggning av flygplatsen. Men som suppleant i trafikutskottet borde hon känna till att en riktig höghastighetsbana på bro utan skattefinansiering och CO2-utsläpp kan byggas genom OPS-projekt (offentlig-privat samverkan) och att höghastighetståg har visat sig kunna ersätta flyget.

Med dagens teknik ger det drygt två timmars tågrestid Halmstad–Stockholm vilket är mycket snabbare än med flyget ihop med nödvändiga anslutningsresor. Men de skattefinansierade ”nya stambanorna” är lågpresterande obsoleta projekt med skenande miljardkostnader och måste därför stoppas. Något M lyckligtvis tycks ha förstått.

Framtidens tåg på modern järnväg är däremot ett effektivt alternativ i hela landet och lämpar sig speciellt bra med tanke på Sveriges geografi. Men i dagsläget inses lätt att en nedläggning av Bromma flygplats inte blir en dödsstöt för regionalflyget. Annat ger minskning av flyget inte minst eftersom mänsklig kontakt kan ordnas på många olika sätt. I framtiden kommer det snabbaste och smidigaste sättet att ta oss till varandra vara med tåg. Flyget är ej oslagbart.

Arlanda har stor kapacitet och kommer inte behöva byggas ut. Dessutom tar det lika lång tid att resa med flyg och anslutande buss/tåg mellan centrala Halmstad och centrala Stockholm via Bromma respektive via Arlanda. Det står också klart att regeringen inte missat något vad gäller utvecklingen av elflyg. Inte heller har regeringen beslutat att slå ut det regionala flyget. Helena Antoni tycks fantisera friskt i sin tröstlösa kamp för Bromma flygplats.

Jan Du Rietz, författare till ”trafikpolitik” i NE