Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Att cykla är både trevligt och miljövänligt, anser skribenten. Bild: Stefan Bjarnefors
Att cykla är både trevligt och miljövänligt, anser skribenten. Bild: Stefan Bjarnefors

Favorisera inte vissa trafikantgrupper

När nya bostadsområden anläggs, typ Nissastrand, blir gatubredden minimal. När två fordon möts på dessa gator gäller det att fälla in backspeglarna.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Halmstad vill bli känd som cykelstaden. Därför satsas det hela tiden på nya cykelbanor och allt görs för att hålla cyklisterna på gott humör. Inget fel i det! Att cykla är både trevligt och miljövänligt. Att man sedan kunde önska att cyklisterna ska börja respektera trafikreglerna, är en annan sak.

Med all respekt för cyklisterna, bilisterna är många fler. Särskilt gäller detta sommartid när turisterna invaderar Halland. Inte nog med att biltrafiken dominerar, den är också livsviktig. Tänk på blåljusfordon, taxi, sjuktransporter och varuleveranser, för att bara nämna några exempel. Hur underlättar kommunen för dem som är beroende av bilen?

Mycket illa, tycker jag. När nya bostadsområden anläggs, typ Nissastrand, blir gatubredden minimal. När två fordon möts på dessa gator gäller det att fälla in backspeglarna.

Det är ont om parkeringsplatser på marknivå och en ständig diskussion pågår om p-skivor med fri tidsbestämd parkering för att motverka butiksdöden i centrum. Under tiden ställer många bilister sina fordon där det finns plats, vare sig det är tillåtet eller ej. Detta gäller särskilt vid de populäraste badplatserna.

Och så har vi det här med fartdämpande åtgärder. Halmstad är ovanligt väl tillgodosett med bilbulor och andra bilhinder. För säkerhets skull har i många av guppen murats in gatusten som hotar att skaka sönder bilarna om farten överstiger 20 kilometer i timmen.

Särskilt eländigt är det när en del av bilbulorna blir sönderkörda och reparation uteblir.

Fortsätt gärna att satsa på cyklisterna, men utan att diskriminera bilisterna. Det fanns en gammal slogan som lyder ”Utan bilen stannar Sverige”. Den gäller än, kanske mer än någonsin.

Uno Grönkvist