Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Förklara gärna hur det är tänkt

Bygget av av- och påfarten till E6 vid Fyllebro har tagit ett viktigt steg i oktober när gång- och cykelpassagen passerar ned under den kommande av- och påfarten.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Och frågan är om det är en temporär lösning eller den tänkta slutkonstruktionen. Någon ansvarig på Trafikverket eller kommunen får gärna förklara hur det är tänkt.

Anslutningen till vägporten är som tidigare med blandad trafik. I den nya tunneln är det separerat i fyra filer med cykel påbjuden i de två i mitten. Dessutom är passagen bredare i tunneln så gångstråket i tunneln börjar utan riktig anslutning och slutar lika abrupt. Är det spariver som gjort detta eller vad hände?

Markeringarna för gångtrafik är målade på fel håll – högertrafik. För den som vill följa flödet så gäller att vingla fram och tillbaka över GC-sträckan. Det här måste ha blivit fel, det är inte en smart målning.

Komplett infrastruktur för cykelpendling hade varit en riktigt smart lösning här, hela sträckan från bron fram till korsningen till södra Andersberg. Om detta inte är temporärt så är det snudd på skandal.

Martin Bagge

Cykel i Halland

Svar direkt

Gång- och cykelbanan ligger nu i det slutliga läget skiljt från biltrafik. Då det inte är fri sikt genom gång- och cykeltunneln valde vi att ”styra” gång- och cykeltrafiken i denna med vägmarkering. Vad det gäller markeringen för gående kommer denna att kompletteras för att gälla i båda riktningarna. Både in mot stan och ut mot Fyllinge har kommunen gemensam gång- och cykelbana vilket det även blir i projektet Södra infarten.

Vi vill understryka att det är ett pågående projekt som inte är slutfört ännu, så en del markeringar saknas. När vi är klara kommer man att kunna gå och cykla från aktuell gång- och cykelväg under bron vid väg 15 ner till Ryttarevägen utan att behöva korsa Laholmsvägen.

På Transportstyrelsens webbplats går det att läsa mer om trafikregler för gående, här kan man läsa att det inte finns några generella regler för vilken sida du som är gående ska använda på en gångbana eller gångväg.

Tonny Eliasson

projektledare, Trafikverket