Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Tomas Oneborg / SvD / TT
Bild: Tomas Oneborg / SvD / TT

En ren pappersprodukt - utan kontakt med verkligheten

Jag är elkraftingenjör i botten och en sak vet jag - skulle man tillföra mer elenergi till ett elsystem – än vad som förbrukas i andra änden på ledningarna - skulle elsystemet klappa ihop inom några sekunder.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Replik. Apropå insändaren "El-energin räcker för elbilar", 4/2.

I ett elsystem måste tillgång och efterfrågan vara exakt lika varje sekund, för att nätet skall förbli stabilt. Utan att gå in på detaljer så finns det sedan många olika stabilitetsvillkor att ta hänsyn till i ett elsystem.

Då vi fortfarande har ett fungerande elnät – för tillfället – så finns det alltså inget elöverskott.

Så i vilken byrålåda kan jag hitta insändarens elöverskott från förra året på 26 TWh?

Sannolikt avser insändaren att man KANSKE skulle kunna ha producerat 26 TWh ytterligare, från den för närvarande installerade genereringskapaciteten på ca 38 GW.

Men det är en fråga med många kanske:n – och det är stor skillnad på att verkligen producera ytterligare 26 TWh – och att kanske skulle kunna ha gjort det. Detta elöverskott ser jag som en ren pappersprodukt och utan kontakt med verkligheten.

Lite fakta. Att driva Sveriges ca 4 miljoner bilar med el drar ca 11 TWh – och de 11 TWh var ganska precis vad vi fick från nedlagda Barsebäck 1 & 2 tillsammans. Skall vi även köra den tunga trafiken på el – drar det ytterligare ca 7 TWh.

Sedan kommer problemet att få ett eluttag att ansluta elbilen till. (Nu skulle jag som gammal elkraftingenjör naturligtvis älska att åka omkring i en eldriven bil - men från den rosaskimrande drömmen – hamnar jag sedan i den grå verkligheten).

Det är inga problem om en person på gatan skaffar en elbil, men börjar mer än var femte bilägare göra det – får vi problem med eldistributionen – och tillgängligheten på el.

Så räkna med mellan 100 000 till 150 000 kr för att bara få till det ELUTTAGET – med åtföljande årliga fasta och rörliga kostnader på tusentals kronor. Sedan kommer som lök på laxen, en dyr elbil med en framtida kilometerskatt etcetera.

Var god skölj.

boggy