Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Skribenten oroar sig för Centrumskolans framtid.

Eleverna förtjänar mer än bara ”viss stöttning”

Det är med frustration jag följer turerna kring Centrumskolan och hotet om dess nedläggning

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. 

Det är med frustration jag följer turerna kring Centrumskolan och hotet om dess nedläggning; en verksamhet som erbjuder barn med specifika svårigheter möjlighet till utbildning i en trygg miljö under ledning av kompetenta pedagoger. Var finns logiken i att stänga ned den enda kvarvarande skolan som erbjuder detta alternativ?

LÄS MER: Orolig väntan på besked om framtiden för Centrumskolan

”Behovet av Centrum­skolan uppstod när kommunen inte kunde ge rätt stöd åt alla elever med neuro­psykologiska funktionsnedsättningar ute på grundskolorna”.

Har dessa förutsättningar nu förändrats?

Har antalet elever i behov av särkilt stöd blivit färre, vilket den nu borttagna, långa kön till Centrum­skolan motbevisar.

Dessa elever ska nu i stället bistås med ”viss stöttning” när de ska ”börja samverka med andra elever i den klass de tillhör”. Hur ska denna samverkan fungera i praktiken? Ofta är det svårigheterna med just detta som gör att man söker sig till en resursskola eller värsta fall stannar hemma.

Att ”viss stöttning” i den vanliga verksamheten ska kunna ersätta Centrumskolans funktion för dessa barn är en ren utopi!

Vilken forskning stödjer för övrigt att social samverkan nödvändigtvis fungerar bättre i en större grupp än en mindre?

Vilken forskning stödjer att, det till synes tvångsmässiga, inkluderingsbehovet verkligen gynnar dessa utsatta elever?

Risken är stor att utanförskapet snarare ökar i en miljö man känner sig otrygg i, eller helt enkelt inte förmår att vistas i, beroende på de svårig­heter man har.

Centrumskolan är en liten skola med professionella pedagoger som med riktade åtgärder tillgodoser elevernas individuella behov i en miljö som är anpassad för dem. Detta kan vi aldrig tillgodose fullt ut i den ”vanliga” verksamheten och risken är stor att vi istället får fler hemmasittare.

Utveckla i stället Centrumskolan och öka förutsättningarna att ge alla barn möjlighet till den utbildning de har rätt till!

Vems behov är det egentligen vi tillgodoser i jakten på ”en skola för alla”?

Vem