Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Bild: Janerik Henriksson/TT
Bild: Janerik Henriksson/TT

El-energin räcker för elbilar

Vårt elöverskott förra året var 26 TWh (miljarder kWh). Det var det största som vi någonsin haft och cirka 20 procent av vårt elbehov.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Replik. Svar till Kurt Karlsson, HP 31/1.

En elbil som kör 1000 mil förbrukar 1500 kWh per år. En TWh (miljard kWh) skulle räcka till 670 000 fordon. Hela vårt elöverskott skulle räcka till 17 miljoner fordon, mer än tre gånger vår hela fordonspark. Så visst räcker elen även vid en övergång till elbilar.

I Sverige projekteras också för ny vindkraft. Branschorganisationen räknar med att fjolårets 20 TWh vindkraft-el ska fördubblats till år 2022. Vi får hoppas att överskottet kan exporteras.

Ännu bättre vore att avveckla fler kärnkraftverk. Kärnkraften är vår mest subventionerade energikälla. Ansvaret för ägarna vid en olycka är begränsat till sex miljarder kronor. Olyckan i Fukushima beräknas ha kostat cirka sex tusen miljarder kronor. I Sverige skulle ägarna nästan helt slippa ansvaret.

Kärnkraftsavfallet ska lagras säkert i 100 000 år. Det är ingen som vet vad det kostar, för inget slutförvar är byggt ännu. Och inget företag i världen kan ta det ansvaret. Våra kommande generationer kommer att få bära kostnaden.

I dag när ny sol- och vindkraft kostar hälften av vad ny kärnkraft kostar kommer vi att få en säkrare och billigare energiframtid ju snabbare vi avvecklar den riskfyllda kärnkraften.

Göran Sidén