Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bild: Jari Välitalo

Det gäller att hålla stadskärnan vid liv

Begreppet ”butiksdöd” används numera ofta i vårt vardagsspråk. Men vad är förklaringen till det?

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

När allt fler ändrar sina köpvanor mot mer e-handel, får de lokala entreprenörerna och handlarna allt svårare att bedriva sina verksamheter i stadskärnan. Utbudet i stadskärnan ändras i takt med e-handelns utveckling.

Det vi kan vänta oss mer av i framtiden är allt fler restauranger, kaféer och ett större serviceutbud, kanske showrooms. Dessa nya förutsättningar kan blåsa liv och ge större genomströmning och på så sett blir staden attraktivare och starkare med en levande stadskärna.

De fysiska handelsbutikerna ihop med andra typer av etableringar skapar tillsammans en viktig dragningskraft. Vad behöver vi göra från politiskt håll? Vi behöver höja attraktiviteten som i sin tur stärker och förbättrar utbudet i stadskärnan, ordna logistiken och framkomligheten. För dem som måste använda sig av bil ska parkeringar erbjudas runt centrumkärnan i övrigt måste kollektivtrafiken vara enkel och bekväm för alla.

För miljöns skull måste cykel- och gångtrafik vara trygg och säker så att många väljer att cykla eller gå om det är möjligt. Vilket alternativ man än väljer så skapar vi tillsammans en trevligare och roligare stad att besöka och leva i. För att samhället ska växa och må bra behövs ett bra företagsklimat där nyföretagande gynnas. Det är i små och växande företag som de flesta nya jobb skapas. För att locka hit nya företag och locka människor att starta nya företag i Halmstad behövs en trevlig stad med en levande stadskärna. En levande och trivsam stadskärna har en viktig funktion i ett växande Halmstad, och ligger oss nära hjärtat när vi säger att hela Halmstad ska leva.

Gzim Ramadani (C)