Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

De ägnar inte en tanke åt den som mist sina kö-poäng

Varför har så många åkt ur HFAB:s bostadskö och utan förvarning mist alla sina hopsparade poäng?

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Undertecknad har genomskådat ett utav det kommunala bostadsbolagets fula knep för att sålla ut och bli av med köande!

Om man oväntat raderats hävdar HFAB:s styrelse att det är på grund av köandes inaktivitet och att e-mail med påminnelser skickats ut, viket de sedan inte kan bevisa, för påpassligt nog hade man raderat dessa efter någon månad!

Kallsinnigt har HFAB inte ansett kundprofilerna vara av betydelse … Men de ägnar inte en tanke åt personen som mist sina kö-poäng, för denna kan det innebära mer eller mindre katastrof. Efter alla oegentligheter och JO-anmälningar har HFAB nu tvingats spara sina e-post-loggar i 52 veckor.

Som sökande har undertecknad egen erfarenhet av deras ojusta metoder. Skrevs in som bostadssökande vid årsskiftet för många år sedan, vid en tillfällig telefonkontakt någon gång vid sensommartid ombads de kontrollera så att undertecknad var kvar i deras system. Vad de inte berättade då var att de utan att informera backade brytdatumet! Själv går man därför och tror att det är gott om tid till att uppdatera det årliga bostadssökandet aktivt. Känslan är att de beslutande i Halmstads kommun sedan länge motarbetar innevånarna i stället för att verka för dessa!

Med dagens högerpolitik får de minst bemedlade och de svagaste i samhället betala priset med till exempel neddragningar för att politiker och andra välbeställda som har det bra ska få det ännu bättre och bekvämare.

Är den nya generationens beslutsfattare helt empatistörda!? Som sagt var; vår kommun med tre hjärtan är tyvärr på väg att bli kommunen utan hjärta!

A.L. Betilsdotter

Svar direkt

I HFAB:s uthyrningsriktlinjer framgår det att personer i bostadskön minst en gång var 365:e dag behöver bekräfta eller godkänna sina registrerade kontaktuppgifter. Vår målsättning är att ha en aktuell kunddatabas och vi kan också konstatera att allt fler bostadsbolag går mot ökat egenansvar för personer som vill stå i bostadskö.

Förutom att vi sedan hösten 2016 har informerat om kravet, skickas även påminnelsemejl som en extra service till verifierade e-postadresser. Det är dock alltid ett eget ansvar att bekräfta platsen i bostadskön. Vårt bemannade kundcenter finns på plats för vägledning och eventuell hjälp, både personligen eller via andra kontaktvägar.

I sammanhanget vill jag också passa på att berätta att det förutom köpoängstilldelning finns andra vägar till att hyra en av HFAB:s lägenheter. Till exempel har vi ”direktlägenheter” som lottas ut och nyproduktionen – som historiskt har hyrts ut på varierande sätt för att kunna tillmötesgå de som inte har kunnat samla köpoäng så länge.

Johanna Leihed

Uthyrningschef på HFAB

LÄS MER: HFAB: Vi hade stöd när vi rensade påminnelsemejlen

LÄS MER: 20 000 kvar i bostadskön utan att kraven uppfyllts

LÄS MER: ”HFAB:s kösystem är godtyckligt”

LÄS MER: HFAB:s styrelse diskuterade kritiken mot körensningen