Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Hallandstrafikens bussar är anpassade efter det totala resandebehov som finns och efter hur infrastrukturen ser ut, skriver Peter Gyllander, presschef. Bild: Roger Larsson
Hallandstrafikens bussar är anpassade efter det totala resandebehov som finns och efter hur infrastrukturen ser ut, skriver Peter Gyllander, presschef. Bild: Roger Larsson

Bussarna är anpassade för att klara topparna i trafiken

Våra trafikutvecklare måste även se till helheten och då är inte mindre bussar ett alternativ.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Replik. Svar på insändaren ”Satsa på mindre bussar”, 3/5.

Att köra med mindre bussar för att till exempel behålla befintlig trafik, låter vid en första tanke förstås som en mycket bra lösning, precis som insändarskribenten skriver. Men kollektivtrafiken är mer komplex än så.

Hallandstrafikens bussar är anpassade efter det totala resandebehov som finns och efter hur infrastrukturen ser ut.

Resandebehovet ser väldigt olika ut under dygnets timmar. I rusningstrafiken är resandet – även i en pandemi – avsevärt mycket större än under dag- och kvällstid och kräver stora bussar. Bussarna är anpassade för att klara topparna i trafiken, det vill säga rusningstrafiken, så att så många som möjligt ska kunna nyttja kollektivtrafiken för i första hand arbets- och studiependling.

Det innebär också att bussarna under lågtrafik får en lägre beläggning med mer tillgängliga säten. För det är samma bussar som kör under dygnets alla timmar.

Ingen klarar att ha en bussflotta med hundratals bussar specifikt för högtrafik och en flotta med hundratals bussar specifikt för lågtrafik. Det är varken ekonomiskt, miljö- eller klimatmässigt försvarbart. Därför använder vi, och alla andra trafikhuvudmän, samma bussar över hela dygnet.

Hallandstrafiken ser löpande över resandeströmmarna och anpassar trafiken efter resandebehovet, för att så många som möjligt ska kunna använda kollektivtrafiken så mycket som möjligt. Men våra trafikutvecklare måste även se till helheten och då är inte mindre bussar ett alternativ.

Peter Gyllander

presschef

Hallandstrafiken AB