Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

På landsbygden är bilen viktig för att medborgarna skall klara av sin vardag, skriver Jörgen Nilsson (KD). Bild: Fredrik Sandberg/TT
På landsbygden är bilen viktig för att medborgarna skall klara av sin vardag, skriver Jörgen Nilsson (KD). Bild: Fredrik Sandberg/TT

Bilen kommer att finnas kvar även om bränslet varierar över tid

På landsbygden är bilen viktig för att medborgarna skall klara av sin vardag.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Slutreplik. Apropå insändaren ”Ödesdigra prioriteringar har drabbat infrastrukturen”, 10/6.

När ett sådant skarpt svar kommer från en tankesmedja så trodde jag att det skulle bli med riktig information, men ack nej.

Vi vill tillåta längre och tyngre godståg för effektivare transporter. För att klara framtidens trafik vill vi prioritera en fortsatt upprustning av befintliga järnvägar, samt utbyggnad av nya sträckor som behövs för att öka kapaciteten och funktionaliteten i det svenska järnvägsnätet. Planeringen av nya stambanor för höghastighetståg är dock ett kontraproduktivt förslag som riskerar sluka alla tillgängliga resurser och bör därför avbrytas.

Det totala statliga, kommunala och enskilda vägnätet som uppbär statsbidrag är cirka 220 800 km, järnvägsnätet är knappt 15 560. I den statliga planeringsramen för väg- och järnvägsunderhåll perioden 2022 - 2033 anges att vägnätet ska få 197 miljarder kronor och järnvägsnätet 165 miljarder kronor. Det gör att ett fjorton gånger längre vägnät där det absolut mesta transportarbetet sker bara får ca 20 procent mer pengar än järnvägen.

Bilen kommer att finnas kvar även om bränslet kommer att variera över tid. Fordonsflottans omställning bör drivas utifrån brukarnas behov och förutsättningar att använda sig av alternativa drivmedel. Bilens miljöpåverkan handlar till stor del om utsläpp av skadliga partiklar, ett problem som framför allt finns i stadsmiljö.

På landsbygden är bilen viktig för att medborgarna skall klara av sin vardag. Kristdemokraterna vill även bejaka att förbränningsmotorn kommer att vara en del av vår vardag under många år framåt men att den behöver drivas av inhemskt producerat biobränsle.

Den kanske mest miljö- och klimatvänliga etanolen i hela världen tillverkas i dag i Norrköping. Med en tydlig och långsiktig politisk inriktning kring reduktionsplikten och villkoren för tillverkning kommer den svenska produktionskapaciteten att kunna byggas upp i takt med efterfrågan.

Jörgen Nilsson (KD), gruppledare Laholm och kommunlistans första namn, Kristdemokraterna