Att bygga en genomfartsled centralt är totalt otidsenligt

För många år sedan var förslaget uppe, men hejdades då av en stark folkopinion.

ANNONS
|

Sedan den tiden har det byggts en helt ny stadsdel på Söder med många innevånare som uppskattar närheten till hav, natur och promenadavstånd till centrum.

Kulturskolan har flyttats dit med många barn och föräldrar som rör sig just där Hamnleden är tänkt att gå.

Den satsning kommunen gjort på Prins Bertils stig har fört både stadens innevånare och turister i stor mängd längs Nissan ner mot Aleskogen och Västra stranden. Föräldrar med barnvagn och joggare verkar ha funnit ett nytt favoritområde.

Ett härligt båtliv med gästande båtar från många olika länder bidrar till en levande stadsmiljö.

Att gästbåtar tar den relativt stora omvägen in till Halmstad beror på att de kan lägga till ända inne i centrum. Något som inte är helt vanligt

ANNONS

En öppningsbar bro är inte någon lösning som kommer att fungera i praktiken. Bemanning av bron, för att erbjuda genomfart när båtarna vill passera, kommer att bli mycket dyrt och därmed bortprioriterat. Avbrott i trafiken för varje broöppning ger köer som bilister inte accepterar.

Den som inbillar sig att genomfartstrafik över Nissan inte skall få någon större påverkan på miljön kan ställa sig invid Tylösandsvägen och lyssna till trafikbullret. Sedan gå ner i den smala skogsremsan mellan reningsverket och Lotsvägen. Lyssna till fågelsång och höra vågor brytas vid Västra stranden.

Fortsätta bort mot civila flygfältet och se vilka naturvärden där finns, och som verkligen utnyttjas.

Att bygga en genomfartsled centralt, med stor påverkan på många människors välbefinnande, är totalt otidsenligt. Trafiken skall ut runt centrala delar av ett samhälle. Sitter man väl i bilen är några minuter extra tid tämligen ointressant.

Vi har all anledning att bevara och vårda Halmstads ovanligt fina anslutning till vatten, strand och skog.

Politiker: Gå Dragvägen ner mot småbåtshamnen och Västra stranden en solig dag och se hur många som utnyttjar denna tillgång.

Sven-Olof Berg

ANNONS