Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

All måste räknas med i el-kalkylen

Göran Sidéns försök att förklara hur övergång till elfordon ska klaras efter avveckling av kärnkraften innehåller flera brister.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Replik. Svar till Göran Sidén, 5/2

Påståendet att nuvarande elöverskott om 26 TWh räcker till tre gånger vår fordonspark är missledande. Kalkylen måste också omfatta lastfordon, bussar, flygplan, fartyg, arbets- och jordbruksmaskiner. Svensk Näringsliv uppskattar transportsektorns behov till 19-34 TWh (2045). Den totala ökningen inklusive industri, byggnader, service och serverhallar beräknas till 51-102 TWh. Enligt Miljöpartiet ska dessutom kärnkraften ersättas med 64 TWh. Utslitna verk (19 TWh) ska bytas. För att klara toppbelastningar krävs minst 25 procents överkapacitet.

Sidén undviker som vanligt bullrets, infraljudens och markvibrationernas destruktiva effekter på folkhälsan, klimatet, ekosystemen och skogsnäringen. Tyska specialister kräver 10 kilometer till ett enda verk och varnar regeringen för att de blir ett folk med sömnstörda, irriterade och sjuka människor. En finsk undersökning visar tredubbla symptom upptill 15 km.

Framtiden blir i stället osäker, ohälsosam och kostsam vid avveckling av kärnkraften.

Svensk vindkraftförening:

19 februari: Många bolag riskerar konkurs. Staten måste ingripa.

26 februari: Vindkraftverkens livslängd har överskattats. De viktigaste orsakerna är skenande drifts- och underhållskostnader. Inte minst har turbinernas livslängd överskattats. Den uppskattas i dag till bara 10-15 år. Att byta ut en turbin är nästan lika dyrt som att bygga ett nytt vindkraftverk.

Ove Björklund