Akutfärd in – men sen då?

Är fruktansvärt upprörd över hur min sambo behandlades efter att nyligen fått åka till Hallands sjukhus med ambulans efter att ha fallit ihop i köket i ett strokeliknande anfall. Ambulansen tog 35 minuter för att komma och ytterligare tid gick innan de kom iväg mot sjukhuset.

ANNONS

Hörde av min sambo cirka 40 minuter senare att han fortfarande väntade på läkaren inne på akuten. Att jag inte kunde åka med direkt berodde på att jag hade ett sjukt barn hemma från skolan och kunde där och då bara tro att han var i säkerhet med ambulanssjukvården och att de skulle se till hans bästa och hålla mig underrättad.

Tiden går under dagen och jag hör ingenting mer, känner en olustig känsla och börjar ringa sjukhuset för att söka reda på vad som händer. Klockan var 16.00 när jag fick reda på att han var släppt och färdig för länge sedan. Jag blev då väldigt irriterad och frågade varför ingen ringt efter mig så jag kunde hämta honom, de skyllde då på att de inte hade mitt telefonnummer.

ANNONS

Till saken hör att min sambo inte fick med sig mobil, plånbok, leg eller pengar på morgonen. Han hade knappt kläder på sig. Ingen ordnade så han kunde komma hem. Han mådde fortfarande dåligt, kunde inte ringa då han inte mindes numret, hade inga pengar till resa hem. Så han fick gå till polisstationen i Halmstad för att be dem leta upp mitt nummer och ringa mig för att han skulle kunna komma hem.

Vad är det för fel på vården och vad är detta för patientansvar? Jag är så arg och besviken, rädd över vad som kunde ha hänt!

Min sambo kunde ramlat ihop och ingen vetat var han var när de bara släpper ut sjuka patienter utan kontroll. Är så frustrerande att han fick gå så långt utan riktiga kläder, inga pengar, ingen mobil och i väldigt dåligt skick, att ingen tar nåt ansvar och hjälper honom med resan hem (sjuktransport)!

Är detta rimligt?

Svar direkt:

Akutmottagningen finns till för dem som drabbas av akut sjukdom eller skada. Vårt mål är att ge vård och behandling med hög kvalitet och värde för patienten. Vi vill också att våra patienter ska känna sig trygga hos oss. En viktig del i det är att även närstående känner sig trygga. Insändarskribentens upplevelse tar vi på stort allvar och vi vill gärna att denne tar kontakt med oss så att vi kan talas vid om händelsen.

ANNONS

Jonas Hultgren

verksamhetschef akutkliniken Hallands sjukhus

ANNONS