Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Det finns ingen enkel motsättning mellan godstransporter på järnväg och väg, anser skribenten. Bild: Claudio Bresciani / TT
Det finns ingen enkel motsättning mellan godstransporter på järnväg och väg, anser skribenten. Bild: Claudio Bresciani / TT

Ödesdigra prioriteringar har drabbat infrastrukturen

En utbyggnad av järnvägen på våra mest trafikerade sträckor skulle avlasta många större vägar, vilket minskar slitage och utsläpp – och höjer säkerheten.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren. Här kan du läsa fler insändare.

Svar till Jörgen Nilsson (KD i Laholm), ”Sveriges vägar måste stå i centrum”, HP 27/5.

Det är en återkommande lögn att det är regeringens satsningar på att bygga ut och förbättra de överbelastade järnvägarna runt våra storstäder som gör att vägunderhållet har försämrats i Sverige. Det är ju i stället alliansregeringens fatala beslut att satsa enorma resurser på rot-avdrag för villa- och bostadsrättsägare från 2006 och framåt som har styrt många hundra miljarder kronor bort från exempelvis underhåll av och investeringar i Sveriges vägar och järnvägar.

De som äger sitt boende har förvisso fått världens mest välrenoverade kök, men statens möjligheter att underhålla och modernisera infrastrukturen på en rad områden har kringskurits kraftigt av Alliansens ödesdigra prioriteringar.

Det är också en lögn att de människor som skulle ha glädje av att slippa vänta i och på tåg som är försenade är en liten exklusiv elit i våra storstäder. De finns överallt – också i Laholm – och det är minst sagt populistiskt att spela ut människor på Hallands landsbygd som har behov av bättre vägar mot arbetspendlare som väntar på försenade tåg. De lider alla av KD:s katastrofala politik på området.

Inte heller finns det någon enkel motsättning mellan godstransporter på järnväg och väg. Transportslagen kompletterar varandra ofta, men en utbyggnad av järnvägen på våra mest trafikerade sträckor skulle avlasta många av våra större vägar, vilket minskar slitage och utsläpp – och höjer säkerheten.

Problemet är alltså inte på något sätt att regeringen nu satser på att renovera och bygga ny järnväg på vissa nyckelsträckor, utan att KD och deras vänner på högerkanten allt sedan 2006 har styrt Sveriges resurser bort från underhåll av vägar och järnvägar till subventioner av villor.

Politik handlar som bekant om prioriteringar och detta är KD:s politik. Det kan vara bra för alla att veta nästa gång de kör på en illa underhållen väg, får vänta på ett försenat tåg eller ska lägga sin röst i ett val.

Anders Nilsson

Tankesmedjan Kompassen